Ta strona przechowuje informacje w Twojej przeglądarce internetowej i uzyskuje do nich dostęp m.in. za pomocą plików cookie lub w cache przeglądarki
zgodnie z jej ustawieniami. Możesz to zmienić. Więcej na ten temat przeczytasz w polityce związanej z przechowywaniem informacji lub uzyskiwaniem do
niej dostępu w Twoim urządzeniu końcowym.
Amerykański czołg z końcowego okresu drugiej wojny światowej. Koniec konfliktu w Europie nie zakończył służby tego modelu. W następnych latach Sherman zasilił wojska pancerne USA podczas wojny w Korei (1950-53). Potocznie nazywano go „Easy-Eight” lub „E8”. Jest szybszą, nieco lepiej opancerzoną...
Wyjątkowy model bardzo rozpoznawalnego i pozostającego wciąż na chodzie czołgu. PzKpfw VI Tiger z numerem 131 został przejęty w trakcie II wojny światowej przez Brytyjczyków i obecnie jest największą atrakcją Bovington, The Tank Museum! Klockowy Tygrys 131 został odwzorowany z dbałością o...
Horch 901 to wojskowy samochód terenowy wykorzystywany przez niemieckie siły zbrojne w okresie od 1937 do 1945 roku. Wyprodukowany w liczbie kilkunastu tysięcy egzemplarzy stał się powszechnym w armii środkiem transportu. Początkowo samochód był przeznaczony do transportu oficerów sztabowych. Z...
Horch 901 to wojskowy samochód terenowy wykorzystywany przez niemieckie siły zbrojne w okresie od 1937 do 1945 roku. Wyprodukowany w liczbie kilkunastu tysięcy egzemplarzy stał się powszechnym w armii środkiem transportu. Początkowo samochód był przeznaczony do transportu oficerów sztabowych. Z...
Historia samochodu Citroen Traction 7A jest przewrotna. Początkowo zamontowano w nim zbyt słaby silnik, który nie wzbudził entuzjazmu. Produkowany zaledwie trzy miesiące model w okresie od kwietnia do lipca 1934 roku szybko doczekał się nowych mocniejszych jednostek napędowych. To sprawiło, że...
Kabriolet Horch830BK wykonany w rewelacyjnej modelarskiej skali 1:35 to kolejny zestaw nawiązujący do historii motoryzacji! Zastosowanie specjalnie zaprojektowanych na potrzeby pojazdów elementów sprawia, że modele COBI prezentują się bardzo atrakcyjnie, zachowując wiele zaskakujących detali. Na...
Wydany na licencji motoryzacyjnego giganta z Francji samochód Citroen Traction 11CV BL to kawałek historii, którą zbudujesz klocek po klocku! Oryginalne auto było produkowane w latach 1937-1957. Wyróżniało się samonośnym nadwoziem i przednim napędem. Powszechnie przyjęta i zarazem nieoficjalna...
Sd.Kfz.10 DEMAG D7 to lekki, półgąsienicowy ciągnik artyleryjski produkowany w latach 1937-1945 na potrzeby armii niemieckiej. Model D7 został ostatecznie opracowany w 1939 roku. W zależności od wersji mógł przewozić 2 członków załogi i 6 pasażerów. Był to podstawowy ciągnik wykorzystywany w...
Sd.Kfz.7 to niemiecki ciągnik artyleryjski produkowany w latach 1934-1945. Powstało łącznie nieco ponad 12 tysięcy egzemplarzy. Na uniwersalnym podwoziu tego pojazdu budowano wiele typów pojazdów o innym przeznaczeniu (wersja z opancerzoną kabiną, pojazdy dowodzenia, obserwacyjne, samobieżne...
Zestaw będący ucieleśnieniem hasła COBI: “Buduj historię, klocek po klocku”. Drugowojenny Cromwell Mk. IV o nazwie własnej “HELA” z dokładnymi oznaczeniami słynnego czołgu dowodzenia generała Stanisława Maczka z 1 Dywizji Pancernej (Czarne Diabły) Polskich Sił Zbrojnych walczących u boku Aliantów....
Sd.Kfz. 9/1 “FAMO” to największy z rodziny niemieckich pojazdów półgąsienicowych z okresu drugiej wojny światowej. Został zaprojektowany jako ciężki ciągnik artyleryjski, lecz eksploatacja w warunkach wojennych postawiła przed nim inne zadania. Pojazd był wykorzystywany głównie w oddziałach...
M8 Scott to haubica samobieżna konstrukcji amerykańskiej z okresu II wojny światowej bazująca na podwoziu czołgu lekkiego Stuart. Niekiedy używano nazwy M8 General Scott. Pojazd był uzbrojony w haubicę 75 mm umieszczoną w otwartej wieży. Spawany pancerz miał zapewniać ochronę załodze. Od września...
Nasze miniaturowe Tigery naprzeciw prawdziwych, ciężkich i wielkich czołgów Tiger! Nick z Wielkiej Brytanii udostępnił nam ze swojego prywatnego zbioru dwa pamiątkowe zdjęcia, na których prezentuje kolekcję naszych czołgów podczas pokazu modelarskiego w Bovington Tank Museum.
Już 16 września 2023 roku do sprzedaży trafi klockowa replika najsłynniejszego czołgu z The Tank Museum (Bovington, UK). Tiger 131 został opracowany w niesamowitej skali 1:12 przy wykorzystaniu niemal 8000 elementów!
Wojna toczona na polach bitew jest jednym z najbardziej nieodłącznych elementów ludzkiej historii. Wraz z postępem technologicznym, nowe narzędzia stworzone do walki musiały podążać za zmieniającymi się potrzebami armii. Jednym z najbardziej ikonicznych czołgów, który na przestrzeni lat udowodnił swoją niezawodność i wszechstronność, jest czołg Abrams.
M4 Sherman był jednym z najważniejszych czołgów, jakie użyto podczas II wojny światowej. Został zaprojektowany przez firmę American Locomotive Company i od 1942 do 1945 roku wyprodukowano około 49000 sztuk tego pojazdu. Był główną maszyną amerykańską wykorzystywaną zarówno na froncie zachodnim, jak i wschodnim. W ciągu kilku lat M4 Sherman przeszedł wiele modyfikacji i ulepszeń, które znacznie poprawiły jego zdolność bojową. Stał się on niezwykle skutecznym narzędziem w rękach amerykańskich sił zbrojnych.
Wraz z rozwojem sytuacji straty zadawane aliantom na froncie II wojny światowej przez niemieckie wojska pancerne stawały się odczuwalne, pomimo przewagi liczebnej sił sprzymierzonych. Nowe modele doskonale uzbrojonych i opancerzonych Panter i Tygrysów siały prawdziwy postrach, będąc nie do ruszenia przez stosowane od początku wojny średnie czołgi M4 Sherman. Czołg M26 Pershing miał być amerykańską odpowiedzią na ten problem. Co prawda do boju ruszył dopiero w 1944 roku, u progu końca wojny, w starciach z wrogiem okazał się jednak bardzo skuteczny!
PzKpfw V Panther niezaprzeczalnie należy do jednych z najbardziej rozpoznawalnych czołgów II wojny światowej. Najczęściej wspomina się go jako nowoczesną maszynę, która siała postrach wśród aliantów. Niestety wprowadzona naprędce produkcja, a za tym liczne usterki, przerażały również niemieckich czołgistów, którzy z początku nie mogli wykorzystać możliwości bojowych Panther – pierwsze czołgi były bardzo awaryjne. Z czasem wiele z problemów rozwiązano, ale jak historia pokazuje, było już za późno, bo alianci poradzili sobie lepiej!
Niemiecka myśl technologiczna, która napędzała przemysł zbrojeniowy w czasie II wojny światowej, była imponująca. Nowoczesne uzbrojenie III Rzeszy stało na bardzo wysokim poziomie, co pozwoliło jej uzyskać przewagę w pierwszych latach wojny. Wśród pojazdów bojowych, które zasługują na szczególną uwagę, znajduje się Panzerkampfwagen VI B Tiger II, czyli największy i najcięższy czołg, jaki brał udział w II wojnie światowej.
Czołgi za sprawą swojej mobilności, wytrzymałości i siły rażenia zrewolucjonizowały sposób prowadzenia walki lądowej. I chociaż pojazdy pancerne swoje pierwsze walki stoczyły już w czasie I wojny światowej, dopiero II wojna światowa pokazała ich olbrzymi potencjał bojowy. Wśród konstrukcji uważanych za jedne z najlepszych dla tego okresu, znajduje się radziecki czołg średni T-34-85, który od 1944 roku stał się podstawowym czołgiem na wyposażeniu Armii Czerwonej.
W świecie militariów i historii wojennej istnieją pewne symbole, które zyskały sławę przekraczającą granice kraju pochodzenia. Jednym z nich jest niewątpliwie niemiecki czołg Tiger 131. Jego historia, pełna zwrotów akcji oraz niezwykłych momentów, fascynuje od lat. Dzisiaj przyjrzymy się bliżej tej legendzie, odkrywając, co sprawia, że wciąż budzi tak wielkie emocje.
Czołg IS-2, znany również jako Iosif Stalin 2, to jedno z najbardziej imponujących osiągnięć w dziedzinie broni pancernej XX wieku. Jego historia jest równie fascynująca, co sama maszyna. W niniejszym artykule przyjrzymy się bliżej tej legendzie pola bitwy, która stała się symbolem siły i determinacji Związku Radzieckiego w czasie II wojny światowej. Jego nazwa, pochodząca od radzieckiego przywódcy Józefa Stalina, odzwierciedlała ambicje i ducha narodu radzieckiego w tych trudnych czasach.