Historia z Cobi. Samolot PZL P.11 – polski symbol lotnictwa z okresu kampanii wrześniowej
Początek XX wieku to okres niezwykłych innowacji i technologicznych przełomów, zwłaszcza w dziedzinie lotnictwa. Polska, młode państwo odzyskujące niepodległość po latach zaborów, nie pozostało w tyle, rozwijając swoje siły powietrzne z niespotykanym zapałem. Jednym z symboli tej ery, który do dziś budzi podziw oraz zainteresowanie, jest samolot PZL P.11. Ta maszyna nie tylko reprezentuje polskie osiągnięcia inżynieryjne, ale także stała się żywym symbolem odwagi i determinacji polskich pilotów podczas kampanii wrześniowej 1939 roku.
Geneza i twórcy legendarnego P.11
Samolot PZL P.11 powstał w latach 30. XX wieku, jako efekt poszukiwań nowoczesnych rozwiązań w lotnictwie wojskowym. Za jego projekt odpowiadał zespół inżynierów Państwowych Zakładów Lotniczych, na czele z wybitnym konstruktorem – inżynierem Zygmunt Puławski. P.11 był naturalnym rozwinięciem wcześniejszych konstrukcji Puławskiego, zwłaszcza serii samolotów PZL P.7, ale przyniósł szereg innowacji oraz udoskonaleń, które uczyniły go jednym z najbardziej charakterystycznych samolotów swojej epoki.
Maszyna, którą warto zobaczyć
PZL P.11, od momentu swojego debiutu, stał się kluczowym elementem polskich sił powietrznych, stanowiąc o ich sile i gotowości bojowej. Jego rola w historii nie ograniczała się jedynie do pełnienia funkcji myśliwca; stał się symbolem polskiej waleczności i inżynierskiego kunsztu. Podczas kampanii wrześniowej 1939 roku, mimo że był już technicznie przewyższany przez nowsze niemieckie maszyny, pokazał swoją wartość, zaskakując wroga zwrotnością i skutecznością w walce powietrznej. Ta historia bohaterstwa oraz determinacji zapisana jest nie tylko w kronikach, ale i zachowana w postaci unikatowego egzemplarza PZL P.11c, który dumnie stoi w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.
Arsenal skrzydlatego wojownika
Wyposażenie samolotu PZL P.11 stanowiło o jego walorach bojowych i taktycznych. Konstruktorzy zadbali, by maszyna była przystosowana do różnorodnych warunków operacyjnych. Uzbrojenie samolotu, składające się z dwóch stałych karabinów maszynowych Vickers F o kalibrze 7,92 mm w kadłubie, umożliwiało efektywną walkę z wrogimi samolotami oraz naziemnymi celami taktycznymi. Dodatkowo P.11 był wyposażony w nowoczesne na tamte czasy przyrządy nawigacyjne i celownicze, co zwiększało jego skuteczność w działaniach bojowych. Szczególną uwagę przywiązano do ergonomii kokpitu, aby zapewnić pilotowi maksymalny komfort oraz łatwość obsługi maszyny.
Dane techniczne PZL P.11c
Zagłębiając się w szczegóły konstrukcyjne PZL P.11, odkrywamy wizję jego twórców, dążących do połączenia wytrzymałości, manewrowości i skuteczności bojowej:
- Samolot napędzany był silnikiem gwiazdowym Bristol Mercury V S2, który po modyfikacjach i dostosowaniach przez polskich inżynierów zapewniał doskonałe osiągi.
- Konstrukcja samolotu pozwalała na osiągnięcie maksymalnej prędkości do 375 km/h na optymalnej wysokości, co w tamtych czasach stanowiło godny uwagi wynik.
- Zasięg lotu na poziomie 550 km i pułap operacyjny sięgający 8500 metrów umożliwiały prowadzenie długotrwałych operacji powietrznych z dala od bazy.
- Konstrukcja skrzydeł, zaprojektowana przez Puławskiego, nie tylko nadawała P.11 charakterystyczny wygląd, ale również zapewniała wyjątkową zwrotność, która często zaskakiwała przeciwników w powietrznym pojedynku.
Ewolucja i modele
Ewolucja samolotu PZL P.11 była odpowiedzią na zmieniające się warunki i wymagania taktyczne. Od wersji P.11a, przez P.11c, aż po P.11f, każda kolejna odsłona wnosiła istotne usprawnienia i udoskonalenia. Różnice między modelami dotyczyły głównie mocy silnika, uzbrojenia, a także detali konstrukcyjnych mających na celu poprawę osiągów czy zwiększenie trwałości maszyny. P.11c, najbardziej rozpowszechniona wersja, otrzymała mocniejszy silnik i dodatkowe uzbrojenie, co znacznie podniosło jej wartość bojową. Model P.11f, choć stanowił próbę dostosowania konstrukcji do rosnących standardów technologicznych, nie wszedł do szerokiej produkcji z powodu wybuchu wojny. Jednak każda z wersji P.11 wnosiła cenny wkład w rozwój technologii lotniczej i taktyki powietrznej, podkreślając innowacyjność polskich konstruktorów.
PZL P.11 w klockowej wersji od Cobi
Samolot PZL P.11 to więcej niż tylko maszyna. To symbol polskiego ducha, innowacyjności oraz odwagi. Jego historia to opowieść o ludziach, którzy go stworzyli, pilotach, latających nim i bitwach, które stoczył. Teraz, dzięki możliwościom, jakie dają modele klockowe, historia „jedenastki” może być przekazywana w interaktywny sposób, inspirując młode umysły do zgłębiania przeszłości oraz technologii. Z kolei dla historyków czy kolekcjonerów to niezaprzeczalna okazja, by poszerzyć swoje zbiory o nowy nabytek. W ofercie Cobi dostępny jest teraz najbardziej rozpowszechniona wersja, czyli:
- PZL P.11c – liczba elementów 320, skala 1:32.
-
Kalendarz premier na grudzień '24
15 minut czytaniaWięcej
-
Historia z COBI: Bitwa pod Hannut – wielkie starcie pancerne sił niemieckich i alianckich
Bitwa pod Hannut to starcie pancerne, którego przebieg jest szczególnie fascynujący dla wszystkich osób zainteresowanych specyfikacją czołgów i innego sprzętu wykorzystywanego w czasie II wojny światowej. To w jej trakcie potężne francuskie S-35 stawiały bowiem opór niemieckim maszynom Panzer I i Panzer II, a nawet Panzer III i Panzer IV. Jak przebiegało jednak to starcie? Tego dowiesz się z poniższego artykułu stanowiącego część cyklu „Historia z COBI”.6 minut czytaniaWięcej
-
Historia z COBI: Lądowanie w Normandii – największa operacja desantowa w historii wojen
Lądowanie w Normandii, czyli otwierająca zachodni front II wojny światowej operacja desantowa, to wydarzenie, którym interesują się miłośnicy historii na całym świecie. Jak jednak przebiegały działania w trakcie D-Day, co je poprzedzało, jaki sprzęt został wykorzystany w czasie walk i jakie straty poniosła każda ze stron? Na te pytania odpowiadamy w kolejnym artykule serii „Historia z COBI”.5 minut czytaniaWięcej