Amy Johnson

01.07.2017
3 minuty czytania
Amy Johnson

Amy Johnson. Była pionierką lotniczą, który pokonała kilka rekordów światowych w dziedzinie lotnictwa. Komandor Orderu Imperium Brytyjskiego.

Chociaż Amy nie była chłopakiem, wolała raczej, żeby przyjaciele nazywali ją "Johnny". Urodziła się w Yorkshire 1 lipca 1903 roku jako córka lokalnego sprzedawcy ryb i miała szczęście bycia w pierwszej generacji brytyjskich kobiet mających dostęp do dalszej edukacji. Amy ukończyła studia z ekonomii na University of Sheffield, zanim przeniosła się do Londynu, żeby pracować jako maszynistka w kancelarii prawniczej.

Amy Johnson - zdjęcie w treści artykułu

Pod koniec 1928 roku, Amy został zaszczepiony bakcyl nowego, ekscytującego hobby - latania. W roku 1929 rzuciła się na tę nową pasję jak głodny wilk na owieczkę, uzyskując licencje inżyniera i inżyniera lądowego.  Była pierwszą brytyjską kobietą, która otrzymała tę ostatnią.

Amy była opanowana ideą pokonania rekordu na najszybszy lot z Anglii do Australii. Zdobyła wsparcie finansowe. Między innymi jej roztropny ojciec zapewnił również trochę pieniędzy w zamian za reklamę jego firmy na samolocie, którym poleciała: De Havilland Gipsy Moth. Rekordu nie pobiła, ale  przynajmniej została wyróżniona jako pierwsza kobieta podróżująca samotnie tą trasą.

Amy w swojej karierze pilotki ustanowiła wiele rekordów, przelatała zdumiewającą ilość godzin i kilometrów. Szczegóły są dostępne powszechnie w zasobach internetu.

Amy Johnson - zdjęcie w treści artykułu nr 1

Gdy nadeszła wojna, Amy natychmiast przystąpiła do kobiecej jednostki transportowej Air Transport Auxiliary. ATA była organizacją cywilną, która transportowała nowe, naprawione i uszkodzone samoloty wojskowe między fabrykami, zakładami montażowymi, transatlantyckimi punktami dostaw, złomami oraz dywizjonami i służbami lotniskowymi.

5 stycznia 1941 roku  Amy leciała samolotem Airspeed Oxford z Blackpool do RAF Kidlington niedaleko Oksfordu. Pogoda okazała się na tyle niedobra, że Amy najwyraźniej zawróciła i poleciała w stronę Londynu. Oficjalna historia głosi, że ​​była zdezorientowana z powodu mgły, a w samolocie skończyło się paliwo, więc wyskoczyła na spadochronie, a samolot wpadł do ujścia Tamizy. Amy zginęła. Jej ciała nigdy nie odnaleziono. Nieoficjalnie krąży wiele wersji tego co stało się naprawdę. Jedną z ciekawszych jest taka, że Amy nie zginęła tylko była częścią Secret Service, a tego „feralnego” dnia przerzucała szpiega z Anglii na kontynent.

Amy Johnson - zdjęcie w treści artykułu nr 2

(b)

Najnowsze
  • Kalendarz premier na październik '24 Kalendarz premier na październik '24
    17 minut czytania
    Więcej
  • Historia z COBI: Śmigłowiec CH-47 Chinook – ikona wojskowego lotnictwa transportowego Historia z COBI: Śmigłowiec CH-47 Chinook – ikona wojskowego lotnictwa transportowego
    Śmigłowiec CH-47 Chinook, nazywany „latającym bananem”, to prawdziwa legenda wojskowego lotnictwa transportowego. Jego nietypowa konstrukcja i wyjątkowe możliwości sprawiają, że od ponad sześciu dekad pozostaje ważnym elementem wyposażenia armii na całym świecie. I nic nie zapowiada, by miało się coś w tym względzie zmienić - Chinook utrzymuje się na czołowej pozycji wśród śmigłowców transportowych, spełniając wymagania współczesnych misji wojskowych.
    4 minuty czytania
    Więcej
  • Historia z COBI: Czołg T-72 – potężna siła radzieckich wojsk pancernych Historia z COBI: Czołg T-72 – potężna siła radzieckich wojsk pancernych
    T-72 to radziecki czołg, który od pojawienia się w latach 70. stał się ważnym elementem potencjału sił pancernych wielu państw, nie tylko Związku Radzieckiego. Dzięki wyjątkowo solidnej konstrukcji, niezawodności, a także licznym modyfikacjom, czołg T-72 przetrwał próbę czasu. Zdolność do adaptacji do zmieniających się wojennych warunków sprawia, że wciąż jest on ceniony na polu walki, będąc istotnym wsparciem dla wojsk w szeregu krajów.
    5 minut czytania
    Więcej