Amy Johnson
Amy Johnson. Była pionierką lotniczą, który pokonała kilka rekordów światowych w dziedzinie lotnictwa. Komandor Orderu Imperium Brytyjskiego.
Chociaż Amy nie była chłopakiem, wolała raczej, żeby przyjaciele nazywali ją "Johnny". Urodziła się w Yorkshire 1 lipca 1903 roku jako córka lokalnego sprzedawcy ryb i miała szczęście bycia w pierwszej generacji brytyjskich kobiet mających dostęp do dalszej edukacji. Amy ukończyła studia z ekonomii na University of Sheffield, zanim przeniosła się do Londynu, żeby pracować jako maszynistka w kancelarii prawniczej.
Pod koniec 1928 roku, Amy został zaszczepiony bakcyl nowego, ekscytującego hobby - latania. W roku 1929 rzuciła się na tę nową pasję jak głodny wilk na owieczkę, uzyskując licencje inżyniera i inżyniera lądowego. Była pierwszą brytyjską kobietą, która otrzymała tę ostatnią.
Amy była opanowana ideą pokonania rekordu na najszybszy lot z Anglii do Australii. Zdobyła wsparcie finansowe. Między innymi jej roztropny ojciec zapewnił również trochę pieniędzy w zamian za reklamę jego firmy na samolocie, którym poleciała: De Havilland Gipsy Moth. Rekordu nie pobiła, ale przynajmniej została wyróżniona jako pierwsza kobieta podróżująca samotnie tą trasą.
Amy w swojej karierze pilotki ustanowiła wiele rekordów, przelatała zdumiewającą ilość godzin i kilometrów. Szczegóły są dostępne powszechnie w zasobach internetu.
Gdy nadeszła wojna, Amy natychmiast przystąpiła do kobiecej jednostki transportowej Air Transport Auxiliary. ATA była organizacją cywilną, która transportowała nowe, naprawione i uszkodzone samoloty wojskowe między fabrykami, zakładami montażowymi, transatlantyckimi punktami dostaw, złomami oraz dywizjonami i służbami lotniskowymi.
5 stycznia 1941 roku Amy leciała samolotem Airspeed Oxford z Blackpool do RAF Kidlington niedaleko Oksfordu. Pogoda okazała się na tyle niedobra, że Amy najwyraźniej zawróciła i poleciała w stronę Londynu. Oficjalna historia głosi, że była zdezorientowana z powodu mgły, a w samolocie skończyło się paliwo, więc wyskoczyła na spadochronie, a samolot wpadł do ujścia Tamizy. Amy zginęła. Jej ciała nigdy nie odnaleziono. Nieoficjalnie krąży wiele wersji tego co stało się naprawdę. Jedną z ciekawszych jest taka, że Amy nie zginęła tylko była częścią Secret Service, a tego „feralnego” dnia przerzucała szpiega z Anglii na kontynent.
(b)
-
Historia z COBI: Lądowanie w Normandii – największa operacja desantowa w historii wojen
Lądowanie w Normandii, czyli otwierająca zachodni front II wojny światowej operacja desantowa, to wydarzenie, którym interesują się miłośnicy historii na całym świecie. Jak jednak przebiegały działania w trakcie D-Day, co je poprzedzało, jaki sprzęt został wykorzystany w czasie walk i jakie straty poniosła każda ze stron? Na te pytania odpowiadamy w kolejnym artykule serii „Historia z COBI”.5 minut czytaniaWięcej
-
Kalendarz premier na listopad '24
15 minut czytaniaWięcej
-
Historia z COBI: M142 Himars – mobilna siła artylerii rakietowej
Rakiety M142 Himars, czyli High Mobility Artillery Rocket System, stały się symbolem nowoczesnej artylerii rakietowej, zyskując uznanie na polach bitew na całym świecie. Od konfliktów na Bliskim Wschodzie po toczącą się obecnie wojnę w Ukrainie, rakiety Himars udowadniają swoją niezawodność i precyzję. W artykule przedstawimy historię tego systemu, jego zastosowanie w różnych konfliktach oraz wpływ na modernizację polskiej armii.4 minuty czytaniaWięcej