Cobi.pl Blog Historia z COBI. Myśliwiec MiG-17 – jeden z symboli Zimnej Wojny

Historia z COBI. Myśliwiec MiG-17 – jeden z symboli Zimnej Wojny

24-05-2023

Wśród ikon lotnictwa wojskowego niezmiennie znajduje się legendarny MiG-17. Ten radziecki myśliwiec stał się symbolem potęgi i innowacji technologicznych z czasów zimnej wojny. Przez dziesięciolecia swojej obecności na niebie, zdobył reputację wszechstronnego, niezawodnego i wyjątkowo zwrotnego samolotu.

Od radzieckiego projektu do światowej sławy – historia MiG-17

MiG-17, znany również jako „Fresco” w kodzie NATO, został stworzony w Związku Radzieckim w latach 50. XX wieku przez biuro konstrukcyjne Mikojana i Guriewicza. Projekt był kontynuacją ich wcześniejszego myśliwca, MiG-15, który odnosił sukcesy podczas wojny koreańskiej.

Prace nad nim rozpoczęły się w 1949 roku, a pierwszy prototyp został oblatany w styczniu 1950 roku. Maszyna była bardziej zaawansowana technicznie niż jej poprzednik, m.in. wyposażona została w nowocześniejsze silniki, a także umożliwiała lepszą manewrowość w powietrzu. Po udanych testach MiG-17 został wprowadzony na uzbrojenie radzieckiej armii lotniczej w 1952 roku. W kolejnych latach samolot stał się jednym z najpopularniejszych myśliwców w bloku wschodnim i był szeroko eksportowany do innych krajów.

Myśliwiec brał udział w wielu konfliktach zbrojnych na całym świecie, w tym wojnie wietnamskiej, gdzie korzystała z niego strona północno-wietnamska. W ciągu swojej służby został także ulepszony i rozwinięty, czego dowodami są m.in. MiG-17F, MiG-17PF i MiG-17AS. Mimo że został zastąpiony przez nowsze modele, takie jak MiG-19 czy MiG-21, to wciąż służy w niektórych krajach jako maszyna treningowa. Jest uważany za jedną z ikon radzieckiej technologii lotniczej oraz symbol zimnej wojny.

Walka powietrzna i wojenne podboje

Podczas zimnej wojny MiG-17 odegrał kluczową rolę w zadaniach obronnych oraz w roli myśliwca eskortowego. Jego głównym zadaniem było zwalczanie amerykańskich bombowców strategicznych, takich jak B-52 Stratofortress. Myśliwiec był w stanie osiągnąć prędkość ponad dwukrotnie większą od prędkości dźwięku, co pozwalało mu skutecznie przechwytywać cele na dużych wysokościach. Wraz z rozwojem technologii radarowych, został również wyposażony w systemy naprowadzania rakietowego, takie jak radarowy system kierowania pociskami R-3S. To umożliwiało pilotom dokonywanie celnych ataków na cele powietrzne na większych odległościach. Mimo że był konstrukcją starszą niż niektóre zachodnie samoloty, bardzo dobrze sprawdzał się w roli myśliwca przechwytującego. Jego znaczenie w zimnej wojnie polegało na tym, że stanowił realne zagrożenie dla amerykańskich sił powietrznych, co wymusiło na nich konieczność opracowania bardziej zaawansowanych i skutecznych myśliwców, takich jak F-15 i F-16.

MiG-17 odniósł również sukcesy w walce przeciwko myśliwcom amerykańskim. Podczas wojny w Wietnamie pilotowany przez doświadczonych pilotów, stanowił poważne zagrożenie dla amerykańskich sił powietrznych. Jego zwrotność i zdolność do wykonywania manewrów sprawiły, że był trudnym celem dla myśliwców takich jak F-4 Phantom II.

Specyfikacja MiG-17

  1. Silnik (prototyp):
    • Silnik WK-1A (taki sam jak w seryjnych MiG-15bis)
  2. Wymiary:
    • Rozpiętość: 9,628 m
    • Długość: 11,26 m
    • Wysokość: 3,8 m
    • Powierzchnia nośna: 22,6 m²
  3. Masy:
    • Masa własna: 3 798 kg
    • Masa użyteczna: 1 404 kg
    • Masa całkowita: 5 202 kg
    • Masa całkowita maksymalna: 5 932 kg
  4. Wydajność:
    • Prędkość maksymalna: 1 114 km/h
    • Prędkość minimalna: 300 km/h
    • Prędkość lądowania: 180 km/h
    • Wznoszenie: 47 m/s
    • Pułap: 15 600 m
    • Zasięg z dodatkowymi zbiornikami paliwa: 2 150 km
    • Czas lotu: 2 godziny 53 minuty
  5. Uzbrojenie stałe:
    • Dwa działka lotnicze NR-23 kalibru 23 mm (po 80 nabojów)
    • Jedno działko N-37D kalibru 37 mm (40 nabojów)
    • Automatyczny optyczny celownik żyroskopowy ASP-4NM Krokus z radiodalmierzem SRD-1M Radal-M
  6. Inne cechy:
    • Skrzydło o skosie zmiennym wzdłuż rozpiętości, z trzema grzebieniami aerodynamicznymi na każdej połówce skrzydła
    • Zmienione końcówki skrzydła i powierzchnia lotek
    • Przekonstruowany kadłub w częściach środkowej i tylnej, wydłużona część tylna o około 1,0 m
    • Nowe hamulce aerodynamiczne
    • Usterzenie pozostawione prawie bez zmian, z nieco większym kątem skosu dla statecznika pionowego
    • Podwozie i uzbrojenie strzeleckie bez zmian

Legenda w polskim wykonaniu

MiG-17 był produkowany nie tylko w Związku Radzieckim, ale także w Polsce. W latach 1956-1960 produkowano licencyjnie MiG-17 pod nazwą Lim-5. Samolot ten był bardzo podobny do oryginalnej wersji radzieckiej, ale posiadał pewne zmiany, takie jak dodatkowe uzbrojenie. Maszyna zyskała dużą popularność w polskim lotnictwie i stanowiła trzon sił powietrznych przez długie lata. Drugim produkowanym w zakładach WSK- Mielec był MiG-17 PF i nosił nazwę Lim-5P.

MiG-17 NATO Code Fresco

MiG-17 – klockowy model od COBI

Myśliwiec MiG-17 to jeden z symboli zimnej wojny, który doczekał się wielu wersji. W ofercie COBI dostępne są:

Przeczytaj także

Historia z COBI. Samolot F-16, czyli multitasking w siłach powietrznych!
2023.02.22
Amerykański myśliwiec F-16 to wielozadaniowa maszyna, którą można zaliczyć do jednych z najbardziej udanych konstrukcji w historii lotnictwa. Już od ponad 40 lat z powodzeniem pełni swoją służbę,...
Historia z COBI. MiG-29 – radziecka odpowiedź na nowoczesne zachodnie myśliwce!
2022.11.08
MiG-29 to myśliwiec, którego nowocześniejsze wersje nadal znajdują się na wyposażeniu wielu armii świata, w tym również w Polsce. Nasze MiG-i planujemy wycofać dopiero w 2028 roku, zatem eskadry...
Samoloty z klocków Cobi. Kultowe modele - wojskowe i cywilne!
2022.07.08
Niezaprzeczalnie do grona najpopularniejszych modeli klockowych zaliczyć można samoloty, które dostępne są w niezwykle dokładnej skali odwzorowania. Wśród modeli klockowych COBI znaleźć można...
Subskrypcja
Produkt został dodany do koszyka.
Przejdź do koszyka
Produkt został dodany do koszyka.
Przejdź do koszyka

Produkt został dodany do schowka.