Cobi.pl Blog Historia z COBI. Myśliwiec MiG-17 – jeden z symboli Zimnej Wojny

Historia z COBI. Myśliwiec MiG-17 – jeden z symboli Zimnej Wojny

24-05-2023

Wśród ikon lotnictwa wojskowego niezmiennie znajduje się legendarny MiG-17. Ten radziecki myśliwiec stał się symbolem potęgi i innowacji technologicznych z czasów zimnej wojny. Przez dziesięciolecia swojej obecności na niebie, zdobył reputację wszechstronnego, niezawodnego i wyjątkowo zwrotnego samolotu.

Od radzieckiego projektu do światowej sławy – historia MiG-17

MiG-17, znany również jako „Fresco” w kodzie NATO, został stworzony w Związku Radzieckim w latach 50. XX wieku przez biuro konstrukcyjne Mikojana i Guriewicza. Projekt był kontynuacją ich wcześniejszego myśliwca, MiG-15, który odnosił sukcesy podczas wojny koreańskiej.

Prace nad nim rozpoczęły się w 1949 roku, a pierwszy prototyp został oblatany w styczniu 1950 roku. Maszyna była bardziej zaawansowana technicznie niż jej poprzednik, m.in. wyposażona została w nowocześniejsze silniki, a także umożliwiała lepszą manewrowość w powietrzu. Po udanych testach MiG-17 został wprowadzony na uzbrojenie radzieckiej armii lotniczej w 1952 roku. W kolejnych latach samolot stał się jednym z najpopularniejszych myśliwców w bloku wschodnim i był szeroko eksportowany do innych krajów.

Myśliwiec brał udział w wielu konfliktach zbrojnych na całym świecie, w tym wojnie wietnamskiej, gdzie korzystała z niego strona północno-wietnamska. W ciągu swojej służby został także ulepszony i rozwinięty, czego dowodami są m.in. MiG-17F, MiG-17PF i MiG-17AS. Mimo że został zastąpiony przez nowsze modele, takie jak MiG-19 czy MiG-21, to wciąż służy w niektórych krajach jako maszyna treningowa. Jest uważany za jedną z ikon radzieckiej technologii lotniczej oraz symbol zimnej wojny.

Walka powietrzna i wojenne podboje

Podczas zimnej wojny MiG-17 odegrał kluczową rolę w zadaniach obronnych oraz w roli myśliwca eskortowego. Jego głównym zadaniem było zwalczanie amerykańskich bombowców strategicznych, takich jak B-52 Stratofortress. Myśliwiec był w stanie osiągnąć prędkość ponad dwukrotnie większą od prędkości dźwięku, co pozwalało mu skutecznie przechwytywać cele na dużych wysokościach. Wraz z rozwojem technologii radarowych, został również wyposażony w systemy naprowadzania rakietowego, takie jak radarowy system kierowania pociskami R-3S. To umożliwiało pilotom dokonywanie celnych ataków na cele powietrzne na większych odległościach. Mimo że był konstrukcją starszą niż niektóre zachodnie samoloty, bardzo dobrze sprawdzał się w roli myśliwca przechwytującego. Jego znaczenie w zimnej wojnie polegało na tym, że stanowił realne zagrożenie dla amerykańskich sił powietrznych, co wymusiło na nich konieczność opracowania bardziej zaawansowanych i skutecznych myśliwców, takich jak F-15 i F-16.

MiG-17 odniósł również sukcesy w walce przeciwko myśliwcom amerykańskim. Podczas wojny w Wietnamie pilotowany przez doświadczonych pilotów, stanowił poważne zagrożenie dla amerykańskich sił powietrznych. Jego zwrotność i zdolność do wykonywania manewrów sprawiły, że był trudnym celem dla myśliwców takich jak F-4 Phantom II.

Specyfikacja MiG-17

  1. Silnik (prototyp):
    • Silnik WK-1A (taki sam jak w seryjnych MiG-15bis)
  2. Wymiary:
    • Rozpiętość: 9,628 m
    • Długość: 11,26 m
    • Wysokość: 3,8 m
    • Powierzchnia nośna: 22,6 m²
  3. Masy:
    • Masa własna: 3 798 kg
    • Masa użyteczna: 1 404 kg
    • Masa całkowita: 5 202 kg
    • Masa całkowita maksymalna: 5 932 kg
  4. Wydajność:
    • Prędkość maksymalna: 1 114 km/h
    • Prędkość minimalna: 300 km/h
    • Prędkość lądowania: 180 km/h
    • Wznoszenie: 47 m/s
    • Pułap: 15 600 m
    • Zasięg z dodatkowymi zbiornikami paliwa: 2 150 km
    • Czas lotu: 2 godziny 53 minuty
  5. Uzbrojenie stałe:
    • Dwa działka lotnicze NR-23 kalibru 23 mm (po 80 nabojów)
    • Jedno działko N-37D kalibru 37 mm (40 nabojów)
    • Automatyczny optyczny celownik żyroskopowy ASP-4NM Krokus z radiodalmierzem SRD-1M Radal-M
  6. Inne cechy:
    • Skrzydło o skosie zmiennym wzdłuż rozpiętości, z trzema grzebieniami aerodynamicznymi na każdej połówce skrzydła
    • Zmienione końcówki skrzydła i powierzchnia lotek
    • Przekonstruowany kadłub w częściach środkowej i tylnej, wydłużona część tylna o około 1,0 m
    • Nowe hamulce aerodynamiczne
    • Usterzenie pozostawione prawie bez zmian, z nieco większym kątem skosu dla statecznika pionowego
    • Podwozie i uzbrojenie strzeleckie bez zmian

Legenda w polskim wykonaniu

MiG-17 był produkowany nie tylko w Związku Radzieckim, ale także w Polsce. W latach 1956-1960 produkowano licencyjnie MiG-17 pod nazwą Lim-5. Samolot ten był bardzo podobny do oryginalnej wersji radzieckiej, ale posiadał pewne zmiany, takie jak dodatkowe uzbrojenie. Maszyna zyskała dużą popularność w polskim lotnictwie i stanowiła trzon sił powietrznych przez długie lata. Drugim produkowanym w zakładach WSK- Mielec był MiG-17 PF i nosił nazwę Lim-5P.

MiG-17 NATO Code Fresco

MiG-17 – klockowy model od COBI

Myśliwiec MiG-17 to jeden z symboli zimnej wojny, który doczekał się wielu wersji. W ofercie COBI dostępne są:

Przeczytaj także

Samoloty z klocków Cobi. Kultowe modele - wojskowe i cywilne!
2022.07.08
Niezaprzeczalnie do grona najpopularniejszych modeli klockowych zaliczyć można samoloty, które dostępne są w niezwykle dokładnej skali odwzorowania. Wśród modeli klockowych COBI znaleźć można...
Historia z COBI. MiG-29 – radziecka odpowiedź na nowoczesne zachodnie myśliwce!
2022.11.08
MiG-29 to myśliwiec, którego nowocześniejsze wersje nadal znajdują się na wyposażeniu wielu armii świata, w tym również w Polsce. Nasze MiG-i planujemy wycofać dopiero w 2028 roku, zatem eskadry...
Historia z COBI. Samolot F-16, czyli multitasking w siłach powietrznych!
2023.02.22
Amerykański myśliwiec F-16 to wielozadaniowa maszyna, którą można zaliczyć do jednych z najbardziej udanych konstrukcji w historii lotnictwa. Już od ponad 40 lat z powodzeniem pełni swoją służbę,...
Subskrypcja
Produkt został dodany do koszyka.
Przejdź do koszyka
Produkt został dodany do koszyka.
Przejdź do koszyka

Produkt został dodany do schowka.