Historia z COBI: Bombowiec Dornier DO 17 – Latający Ołówek Luftwaffe
Jeśli fascynują Cię historie z czasów II wojny światowej, a do tego pasjonujesz się lotnictwem, to bombowiec Dornier DO 17 jest maszyną, której po prostu nie możesz pominąć. Znany jako „Latający Ołówek”, ten smukły i innowacyjny na tamte czasy samolot odegrał kluczową rolę w niemieckim Luftwaffe, uczestnicząc w wielu istotnych kampaniach wojennych i powodując dotkliwe straty po stronie Aliantów. Z niniejszego tekstu poznasz historię powstania tego bombowca, dowiesz się, czym wyróżniał się na tle innych konstrukcji z tego okresu i jak jego obecność wpłynęła na przebieg zdarzeń w trakcie II wojny światowej. Zapraszamy do lektury!
Bombowiec Dornier DO 17 – geneza przydomku „Latający Ołówek” i historia powstania maszyny
Bombowiec Dornier DO 17 otrzymał swój ikoniczny przydomek „Latający Ołówek” ze względu na swoją budowę i charakterystyczną smukłą sylwetkę. Konstrukcja samolotu, z wąskim i długim kadłubem, przypominała po prostu ołówek, co wyróżniało tę maszynę na tle innych z tego okresu. Forma ta nie była jednak przypadkowa – miała ona na celu zmniejszenie oporu powietrza i poprawę aerodynamiki, dzięki czemu Dornier DO 17 był szybki i stosunkowo zwrotny.
Prototyp tego samolotu wzbił się w powietrze po raz pierwszy w 1934 roku, a jego produkcja seryjna rozpoczęła się w 1937 roku. W początkowych latach swojej służby i w pierwszych miesiącach II wojny światowej, Do 17 był jednym z głównych bombowców Luftwaffe, wykorzystywanym zarówno do misji bombowych, jak i rozpoznawczych.
Bombowiec Dornier DO 17 – techniczne aspekty wyróżniające go na tle innych maszyn
Dornier DO 17 wyróżniał się kilkoma kluczowymi cechami technicznymi, które czyniły go innowacyjnym i nowoczesnym samolotem przed i w trakcie II wojny światowej. Były to:
- Konstrukcja i aerodynamika. Jak wspomnieliśmy wcześniej, Dornier DO 17 miał smukły kadłub, co pozwalało na lepszą manewrowość i osiągnięcie znacznie większej prędkości w porównaniu do jednosilnikowych bombowców tamtego okresu;
- Silniki. Samolot wyposażony był w dwa silniki BMW Bramo 323 Fanfir o mocy 1000 KM każdy, co pozwalało osiągnąć prędkość maksymalną około 427 km/h;
- Uzbrojenie. Standardowo składało się z kilku karabinów maszynowych MG 15 kalibru 7,92 mm, rozmieszczonych w różnych częściach samolotu, co pozwalało na stosunkowo skuteczną defensywę w powietrzu;
- Bomby. Dornier DO 17 mógł przenosić do 1000 kg bomb, co pozwalało mu na prowadzenie nalotów taktycznych.
W trakcie wojny Dornier DO 17 ewoluował i powstało kilka wersji, które różniły się od podstawowej maszyny, podkreślając konkretne aspekty. Były to między innymi modele przystosowane do działań rozpoznawczych czy takie, które posiadały nieco grubszy pancerz w okolicy kokpitu.
Zadania bombowca Dornier DO 17 w niemieckim lotnictwie
Dornier DO 17 odegrał kluczową rolę w początkowych latach II wojny światowej. Był bardzo szeroko wykorzystywany podczas kampanii wrześniowej w Polsce, gdzie świetnie sprawdziła się jego zdolność do wyprowadzania szybkich ataków z powietrza, które doskonale wspierały niemiecki blitzkrieg. Był również wykorzystywany na froncie wschodnim, w kampanii francuskiej w 1940 roku, na Bałkanach oraz w Afryce. Jego mobilność i wszechstronność pozwalały pilotom wykonywać rozmaite zadania – bombardowanie strategicznych celów, wsparcie taktyczne na polu walki czy rozpoznanie.
Bombowce Dornier DO 17 uczestniczyły także w Bitwie o Anglię, gdzie wykonywały misje bombardowania strategicznych celów, takich jak lotniska, infrastruktura wojskowa czy miasta. Ich skuteczność była jednak mocno ograniczona ze względu na niski zasięg i mniejszą prędkość w porównaniu do brytyjskich myśliwców Spitfire i Hurricane, które często przechwytywały i niszczyły DO 17, zanim zdołały osiągnąć swoje cele. Historia bombowców Dornier DO 17 choć pełna sukcesów, zakończyła się stosunkowo szybko, z uwagi na pojawienie się skuteczniejszych i nowocześniejszych maszyn. Produkcja zakończyła się już w 1940 roku, a rok później maszyny te zaczęto wycofywać z pierwszej linii frontu, zastępując je samolotami nowszych typów.
Zestaw klocków COBI Bombowiec Dornier DO 17
Dla miłośników historii lotnictwa i modelarstwa, firma COBI przygotowała specjalny zestaw klocków, który pozwala na zbudowanie modelu bombowca Dornier DO 17. Wiernie odwzorowuje on „Latający Ołówek” Luftwaffe, oferując szczegółowe elementy konstrukcyjne, takie jak silniki, uzbrojenie i kokpit. W kolekcji znalazła się także wersja limitowana tej maszyny, zawierająca dodatkowe elementy. Dzięki COBI, entuzjaści mogą nie tylko poznać historię Do 17, ale także samodzielnie zbudować jego model, co stanowi doskonałą formę edukacji i rozrywki – także dla tych zdecydowanie młodszych miłośników militariów.
- Dornier Do 17Z-2: liczba elementów 1383, skala 1:32
- Dornier Do 17Z-2 - Edycja Limitowana: liczba elementów 1537, skala 1:32
-
Historia z COBI: Lądowanie w Normandii – największa operacja desantowa w historii wojen
Lądowanie w Normandii, czyli otwierająca zachodni front II wojny światowej operacja desantowa, to wydarzenie, którym interesują się miłośnicy historii na całym świecie. Jak jednak przebiegały działania w trakcie D-Day, co je poprzedzało, jaki sprzęt został wykorzystany w czasie walk i jakie straty poniosła każda ze stron? Na te pytania odpowiadamy w kolejnym artykule serii „Historia z COBI”.5 minut czytaniaWięcej
-
Kalendarz premier na listopad '24
15 minut czytaniaWięcej
-
Historia z COBI: M142 Himars – mobilna siła artylerii rakietowej
Rakiety M142 Himars, czyli High Mobility Artillery Rocket System, stały się symbolem nowoczesnej artylerii rakietowej, zyskując uznanie na polach bitew na całym świecie. Od konfliktów na Bliskim Wschodzie po toczącą się obecnie wojnę w Ukrainie, rakiety Himars udowadniają swoją niezawodność i precyzję. W artykule przedstawimy historię tego systemu, jego zastosowanie w różnych konfliktach oraz wpływ na modernizację polskiej armii.4 minuty czytaniaWięcej