Historia z COBI: Bombowiec Junkers Ju 87 B-2 – ikona niemieckich wojsk powietrznych II wojny światowej
W czasie II wojny światowej powstało wiele maszyn wojskowych, które zapisały się na kartach historii i dziś mają status kultowych. Do tej grupy bezapelacyjnie należy bombowiec Junkers Ju 87 B-2, jedna z najbardziej rozpoznawalnych maszyn z tamtego okresu i legenda niemieckich sił powietrznych, która siała postrach na polach bitewnych w całej Europie.
Bombowiec Junkers Ju 87 B-2 – historia powstania legendy Luftwaffe
Junkers Ju 87, znany również jako Stuka (od niemieckiego Sturzkampfflugzeug, czyli bombowiec nurkujący), to jeden z najbardziej rozpoznawalnych bombowców II wojny światowej. Pierwszy prototyp Ju 87 wzbił się w powietrze już 17 września 1935 roku, jednak to jego rozwinięta wersja, Junkers Ju 87 B-2 – która stała się jedną z najbardziej znanych – została wprowadzona do służby na początku 1939 roku, tuż przed wybuchem II wojny światowej.
Techniczne aspekty wyróżniające Bombowiec Junkers Ju 87 B-2
Junkers Ju 87 B-2 wyróżniał się kilkoma kluczowymi cechami technicznymi, które czyniły go efektywnym bombowcem nurkującym. Były to:
- Silnik Junkers Jumo 211D o mocy 1200 KM – pozwalał maszynie rozwijać prędkości do około 410 km/h;
- Łamane skrzydła – charakterystyczne, zwężające się skrzydła ułożone w kształt litery W, które pozwalały maszynie na skuteczniejsze nurkowanie;
- Stałe podwozie z osłonami – prosta konstrukcja w postaci stałego podwozia była jedną z cech, obok skrzydeł, która wyróżniała tę konstrukcję na tle innych;
- Syreny akustyczne – tzw. trąby jerychońskie. Uruchamiane były podczas nurkowania maszyny, co skutecznie zmniejszało morale żołnierzy i wzbudzało panikę;
- Uzbrojenie – bombowiec Ju 87-B2 standardowo wyposażony był w 2 dwa karabiny maszynowe MG 17 kalibru 7,92 mm na skrzydłach i jeden karabin MG 15 obsługiwany przez tylnego strzelca;
- Bomby – samolot był w stanie przenosić, w zależności od konfiguracji, od 500 kg do 1000 kg bomb.
Charakterystyczna konstrukcja bombowca Junkers Ju 87 B-2 i jego łamane skrzydła, a przede wszystkim potworny dźwięk syren nurkujących, demoralizujący żołnierzy wroga i wprowadzający panikę, sprawiły, że ta maszyna Luftwaffe stała się symbolem niemieckiej potęgi powietrznej.
W trakcie II wojny światowej powstało wiele wersji bombowca Junkers Ju 87, dostosowanych do konkretnych zastosowań – jak odpowiedni kamuflaż do działań w Afryce, wersja tropikalna, Ju 87 B-2/U1, na której wyposażeniu były dodatkowo zapasy żywności, woda i filtry przeciwpyłowe czy wersja Ju 87 R, przystosowana do operacji dalekiego zasięgu z uwagi na dodatkowy zbiornik paliwa.
Funkcja bombowca Junkers Ju 87 w niemieckim lotnictwie
Ju 87 B-2 odegrał kluczową rolę w niemieckich operacjach wojennych już na początku II wojny światowej. Jego pierwsze zastosowanie miało miejsce podczas inwazji na Polskę w 1939 roku, gdzie Stuka stała się symbolem niemieckiej doktryny blitzkriegu. Precyzyjne ataki nurkowe na polskie pozycje i infrastrukturę – jak te podczas bitwy nad Bzurą, największego starcia podczas kampanii polskiej – były niezwykle skuteczne i przyczyniły się do szybkiego przełamania obrony sił polskich i zwycięstwa Wehrmachtu.
Później bombowce Junkers wykorzystywane były w trakcie kampanii we Francji, do niszczenia linii kolejowych, mostów, czołgów i pozycji artyleryjskich wroga. Samoloty te zaliczyły także krótki epizod w Bitwie o Anglię. Jednak z uwagi na swoją ograniczoną mobilność, manewrowość i słaby pancerz – co czyniło je łatwym celem dla brytyjskich myśliwców – musiały zostać wycofane z frontu. Odegrały także ważną rolę w trakcie walk przeciwko Armii Czerwonej. Fortyfikacje i siły zbrojne ZSRR – w tym szczególnie czołgi i artyleria – były dziesiątkowane przez maszyny Luftwaffe.
Choć bombowce Junkers Ju 87 B-2 stały się ikoną niemieckich wojsk powietrznych, posłużyły przez stosunkowo krótki czas. Ich produkcja zakończyła się jeszcze przed końcem II wojny światowej i stopniowo zaczęły ustępować miejsca nowocześniejszym i znacznie efektywniejszym bombowcom i myśliwcom.
Klocki konstrukcyjne COBI Junkers Ju 87 B-2
Junkers Ju 87 B-2, pomimo swoich ograniczeń, pozostaje jednym z najbardziej rozpoznawalnych symboli niemieckiego lotnictwa z czasów II wojny światowej. Jego sylwetka i dźwięk syren nurkujących stały się symbolem terroru z powietrza, a jego rola w wielu kluczowych kampaniach wojennych uczyniła go legendą lotnictwa wojskowego. Dziś, dzięki klockom COBI Junkers Ju 87 B-2, możemy przypomnieć sobie o tej ikonie lotnictwa i zrozumieć, jak ważnym elementem była w historii II wojny światowej. Pieczołowicie odwzorowane, przygotowane z dbałością o szczegóły maszyny pozwalają klocek po klocku odtworzyć te legendy Luftwaffe, by potem zdobiły półki kolekcjonerów – lub były wykorzystywane do edukacyjnych zabaw z młodszymi pasjonatami militariów.
-
Historia z COBI: Lądowanie w Normandii – największa operacja desantowa w historii wojen
Lądowanie w Normandii, czyli otwierająca zachodni front II wojny światowej operacja desantowa, to wydarzenie, którym interesują się miłośnicy historii na całym świecie. Jak jednak przebiegały działania w trakcie D-Day, co je poprzedzało, jaki sprzęt został wykorzystany w czasie walk i jakie straty poniosła każda ze stron? Na te pytania odpowiadamy w kolejnym artykule serii „Historia z COBI”.5 minut czytaniaWięcej
-
Kalendarz premier na listopad '24
15 minut czytaniaWięcej
-
Historia z COBI: M142 Himars – mobilna siła artylerii rakietowej
Rakiety M142 Himars, czyli High Mobility Artillery Rocket System, stały się symbolem nowoczesnej artylerii rakietowej, zyskując uznanie na polach bitew na całym świecie. Od konfliktów na Bliskim Wschodzie po toczącą się obecnie wojnę w Ukrainie, rakiety Himars udowadniają swoją niezawodność i precyzję. W artykule przedstawimy historię tego systemu, jego zastosowanie w różnych konfliktach oraz wpływ na modernizację polskiej armii.4 minuty czytaniaWięcej