Historia z COBI. M4 Sherman – amerykański pogromca II wojny światowej
M4 Sherman był jednym z najważniejszych czołgów, jakie użyto podczas II wojny światowej. Został zaprojektowany przez firmę American Locomotive Company i od 1942 do 1945 roku wyprodukowano około 49000 sztuk tego pojazdu. Był główną maszyną amerykańską wykorzystywaną zarówno na froncie zachodnim, jak i wschodnim. W ciągu kilku lat M4 Sherman przeszedł wiele modyfikacji i ulepszeń, które znacznie poprawiły jego zdolność bojową. Stał się on niezwykle skutecznym narzędziem w rękach amerykańskich sił zbrojnych.
Historia najbardziej rozpoznawalnego amerykańskiego czołgu
Czołg M4 Sherman zaprojektowano i zbudowano w USA podczas II wojny światowej. Zyskał nazwę na cześć generała Williama Shermana, który był jednym z najbardziej znanych dowódców wojskowych w historii Stanów Zjednoczonych.
Pierwszy prototyp maszyny powstał w sierpniu 1941 roku, a produkcja seryjna rozpoczęła się w lutym 1942 roku. Początkowo czołg był wykorzystywany przez brytyjskie siły zbrojne, ale wkrótce został przyjęty również do amerykańskiej armii.
Widząc, jak wiele może zdziałać dobrej jakości sprzęt, zaczęto go sukcesywnie udoskonalać, co pozwoliło na przystosowanie go do zmieniających się warunków na polu walki. W trakcie II wojny światowej M4 Sherman był jednym z najważniejszych pojazdów używanych przez aliantów.
Czym, pod względem technicznym wyróżniał się Sherman?
M4 Sherman był czołgiem średnim, ważącym w zależności od modelu 29-39 ton i mieszczącym 5-osobową załogę. Jego długość wynosiła 5,89 m, szerokość 2,62 m, a wysokość 2,74 m. Był napędzany silnikiem benzynowym o mocy 400 KM, umożliwiającym osiągnięcie prędkości do 39 km/h na drodze oraz 25 km/h w terenie.
Czołg posiadał swoje niepowtarzalne atuty. Jeden z nich stanowiło uzbrojenie. Pierwotnie był wyposażony w działo kalibru 75 mm, dające sobie radę z lżejszymi niemieckimi maszynami. Miał jednak problem z przebiciem pancerza cięższych sprzętów, dlatego ten aspekt został wzięty pod uwagę podczas modyfikacji, gdzie kolejne modele posiadały działa kalibru 76 mm.
Rola amerykańskiego czołgu w wojnie
M4 Sherman odegrał kluczową rolę w wielu bitwach i kampaniach II wojny światowej. Alianci używali go na wszystkich frontach, w tym w Europie, Afryce Północnej oraz na Pacyfiku. Pojazd wykorzystywano jako czołg bojowy, wsparcia piechoty, a także jako transporter opancerzony.
Jedną z największych bitew, na której brała udział maszyna, był desant w Normandii w 1944 roku. Używano jej do przełamywania niemieckiej linii obrony. Podczas tego starcia, uważanego za największą bitwę pancerną w historii, amerykańskie czołgi wykazały się skutecznością i wszechstronnością. Dumnie przeciwstawiały się niemieckim maszynom Tiger oraz Panther, co odegrało kluczową rolę w zwycięstwie nad Niemcami.
Shermany odegrały również istotną rolę w bitwie o Ardeny w 1944 roku. Wykorzystywano ich jako czołgi wsparcia piechoty, a także służyły za pojazdy zwalczające niemieckie pojazdy. Warunki panujące podczas tego starcia były trudne, ale mimo to maszyny wykazały się skutecznością i pomogły aliantom odnieść sukces.
Po wojnie M4 Sherman nie odeszły w niepamięć i zasiliły wiele armii na całym świecie. Obecnie te niepowtarzalne maszyny możemy podziwiać w muzeach oraz wystawach poświęconych militariom.
M4 Sherman – mnogość wersji i dynamiczny rozwój
Nasz dzisiejszy bohater doczekał się wielu modyfikacji, które spowodowały, że z roku na rok maszyny były sprawniejsze oraz zwinniejsze. Dostosowywano je w ten sposób do potrzeb i wymagań wojsk alianckich w trakcie II wojny światowej.
Wśród licznych modeli warto wyróżnić amerykański czołg z końcówki okresu II wojny światowej, czyli M4A3E8. Pod koniec konfliktu w Europie zasilił wojska pancerne USA. Został nazwany potocznie „E8” lub „Easy Eight”.
Inną wersją wartą uwagi jest M4A3 Sherman & T34 Calliope, czyli czołg z zamontowaną na nim wyrzutnią rakiet T34 Calliope, która po wystrzeleniu wszystkich pocisków była zdejmowana z maszyny.
M4 Sherman i jego następcy w klockowej odsłonie
M4 Sherman to czołg podstawowy, który modyfikowano i dostosowywano według potrzeb. Doczekał się więc wielu odsłon, a część z nich znajdziesz w wersji klockowej w ofercie COBI:
- Sherman M4A1 – skala 1:35, liczba elementów 615
- Sherman M4A1 – skala 1:48, liczba elementów 312
- Sherman M4A3 – skala 1:28, liczba elementów 854
- Sherman M4A3E8 – skala 1:48, liczba elementów 320
- Sherman M4A3E8 „Easy Eight” – skala 1:28, liczba elementów 745
- Executive Editon M4A3 Sherman & T34 Calliope – skala 1:28, liczba elementów 1230
- Sherman IC Firefly Hybrid – skala 1:35, liczba elementów 600
- Sherman M4A3E2 „Jumbo” – liczba elementów 720
- Edycja Limitowana Sherman M4A3E2 Jumbo – liczba elementów 800
Sprawdź ile radości i satysfakcji daje klockowa wersja kultowych czołgów.
-
Historia z COBI: Lądowanie w Normandii – największa operacja desantowa w historii wojen
Lądowanie w Normandii, czyli otwierająca zachodni front II wojny światowej operacja desantowa, to wydarzenie, którym interesują się miłośnicy historii na całym świecie. Jak jednak przebiegały działania w trakcie D-Day, co je poprzedzało, jaki sprzęt został wykorzystany w czasie walk i jakie straty poniosła każda ze stron? Na te pytania odpowiadamy w kolejnym artykule serii „Historia z COBI”.5 minut czytaniaWięcej
-
Kalendarz premier na listopad '24
15 minut czytaniaWięcej
-
Historia z COBI: M142 Himars – mobilna siła artylerii rakietowej
Rakiety M142 Himars, czyli High Mobility Artillery Rocket System, stały się symbolem nowoczesnej artylerii rakietowej, zyskując uznanie na polach bitew na całym świecie. Od konfliktów na Bliskim Wschodzie po toczącą się obecnie wojnę w Ukrainie, rakiety Himars udowadniają swoją niezawodność i precyzję. W artykule przedstawimy historię tego systemu, jego zastosowanie w różnych konfliktach oraz wpływ na modernizację polskiej armii.4 minuty czytaniaWięcej