Historia z COBI. Myśliwiec MiG-17 – jeden z symboli Zimnej Wojny
Wśród ikon lotnictwa wojskowego niezmiennie znajduje się legendarny MiG-17. Ten radziecki myśliwiec stał się symbolem potęgi i innowacji technologicznych z czasów zimnej wojny. Przez dziesięciolecia swojej obecności na niebie, zdobył reputację wszechstronnego, niezawodnego i wyjątkowo zwrotnego samolotu.
Od radzieckiego projektu do światowej sławy – historia MiG-17
MiG-17, znany również jako „Fresco” w kodzie NATO, został stworzony w Związku Radzieckim w latach 50. XX wieku przez biuro konstrukcyjne Mikojana i Guriewicza. Projekt był kontynuacją ich wcześniejszego myśliwca, MiG-15, który odnosił sukcesy podczas wojny koreańskiej.
Prace nad nim rozpoczęły się w 1949 roku, a pierwszy prototyp został oblatany w styczniu 1950 roku. Maszyna była bardziej zaawansowana technicznie niż jej poprzednik, m.in. wyposażona została w nowocześniejsze silniki, a także umożliwiała lepszą manewrowość w powietrzu. Po udanych testach MiG-17 został wprowadzony na uzbrojenie radzieckiej armii lotniczej w 1952 roku. W kolejnych latach samolot stał się jednym z najpopularniejszych myśliwców w bloku wschodnim i był szeroko eksportowany do innych krajów.
Myśliwiec brał udział w wielu konfliktach zbrojnych na całym świecie, w tym wojnie wietnamskiej, gdzie korzystała z niego strona północno-wietnamska. W ciągu swojej służby został także ulepszony i rozwinięty, czego dowodami są m.in. MiG-17F, MiG-17PF i MiG-17AS. Mimo że został zastąpiony przez nowsze modele, takie jak MiG-19 czy MiG-21, to wciąż służy w niektórych krajach jako maszyna treningowa. Jest uważany za jedną z ikon radzieckiej technologii lotniczej oraz symbol zimnej wojny.
Walka powietrzna i wojenne podboje
Podczas zimnej wojny MiG-17 odegrał kluczową rolę w zadaniach obronnych oraz w roli myśliwca eskortowego. Jego głównym zadaniem było zwalczanie amerykańskich bombowców strategicznych, takich jak B-52 Stratofortress. Myśliwiec był w stanie osiągnąć prędkość ponad dwukrotnie większą od prędkości dźwięku, co pozwalało mu skutecznie przechwytywać cele na dużych wysokościach. Wraz z rozwojem technologii radarowych, został również wyposażony w systemy naprowadzania rakietowego, takie jak radarowy system kierowania pociskami R-3S. To umożliwiało pilotom dokonywanie celnych ataków na cele powietrzne na większych odległościach. Mimo że był konstrukcją starszą niż niektóre zachodnie samoloty, bardzo dobrze sprawdzał się w roli myśliwca przechwytującego. Jego znaczenie w zimnej wojnie polegało na tym, że stanowił realne zagrożenie dla amerykańskich sił powietrznych, co wymusiło na nich konieczność opracowania bardziej zaawansowanych i skutecznych myśliwców, takich jak F-15 i F-16.
MiG-17 odniósł również sukcesy w walce przeciwko myśliwcom amerykańskim. Podczas wojny w Wietnamie pilotowany przez doświadczonych pilotów, stanowił poważne zagrożenie dla amerykańskich sił powietrznych. Jego zwrotność i zdolność do wykonywania manewrów sprawiły, że był trudnym celem dla myśliwców takich jak F-4 Phantom II.
Specyfikacja MiG-17
- Silnik (prototyp):
- Silnik WK-1A (taki sam jak w seryjnych MiG-15bis)
- Wymiary:
- Rozpiętość: 9,628 m
- Długość: 11,26 m
- Wysokość: 3,8 m
- Powierzchnia nośna: 22,6 m²
- Masy:
- Masa własna: 3 798 kg
- Masa użyteczna: 1 404 kg
- Masa całkowita: 5 202 kg
- Masa całkowita maksymalna: 5 932 kg
- Wydajność:
- Prędkość maksymalna: 1 114 km/h
- Prędkość minimalna: 300 km/h
- Prędkość lądowania: 180 km/h
- Wznoszenie: 47 m/s
- Pułap: 15 600 m
- Zasięg z dodatkowymi zbiornikami paliwa: 2 150 km
- Czas lotu: 2 godziny 53 minuty
- Uzbrojenie stałe:
- Dwa działka lotnicze NR-23 kalibru 23 mm (po 80 nabojów)
- Jedno działko N-37D kalibru 37 mm (40 nabojów)
- Automatyczny optyczny celownik żyroskopowy ASP-4NM Krokus z radiodalmierzem SRD-1M Radal-M
- Inne cechy:
- Skrzydło o skosie zmiennym wzdłuż rozpiętości, z trzema grzebieniami aerodynamicznymi na każdej połówce skrzydła
- Zmienione końcówki skrzydła i powierzchnia lotek
- Przekonstruowany kadłub w częściach środkowej i tylnej, wydłużona część tylna o około 1,0 m
- Nowe hamulce aerodynamiczne
- Usterzenie pozostawione prawie bez zmian, z nieco większym kątem skosu dla statecznika pionowego
- Podwozie i uzbrojenie strzeleckie bez zmian
Legenda w polskim wykonaniu
MiG-17 był produkowany nie tylko w Związku Radzieckim, ale także w Polsce. W latach 1956-1960 produkowano licencyjnie MiG-17 pod nazwą Lim-5. Samolot ten był bardzo podobny do oryginalnej wersji radzieckiej, ale posiadał pewne zmiany, takie jak dodatkowe uzbrojenie. Maszyna zyskała dużą popularność w polskim lotnictwie i stanowiła trzon sił powietrznych przez długie lata. Drugim produkowanym w zakładach WSK- Mielec był MiG-17 PF i nosił nazwę Lim-5P.
MiG-17 – klockowy model od COBI
Myśliwiec MiG-17 to jeden z symboli zimnej wojny, który doczekał się wielu wersji. W ofercie COBI dostępne są:
- MiG-17 NATO Code "Fresco" – zawiera 577 elementów i jest w skali 1:32. Stanowi bardzo charakterystyczną wersję z samolotu z okresu wojny w Wietnamie. Podobny egzemplarz dostępny jest w pływającym muzeum na lotnisku w Nowym Jorku.
- MiG-17 NATO Code "Fresco" – zawiera 568 elementów i jest w skali 1:32,
- Lim-5 (MiG-17F) East Germany Air Force – zawiera 575 elementów i jest w skali 1:32.
-
Kalendarz premier na październik '24
17 minut czytaniaWięcej
-
Historia z COBI: Śmigłowiec CH-47 Chinook – ikona wojskowego lotnictwa transportowego
Śmigłowiec CH-47 Chinook, nazywany „latającym bananem”, to prawdziwa legenda wojskowego lotnictwa transportowego. Jego nietypowa konstrukcja i wyjątkowe możliwości sprawiają, że od ponad sześciu dekad pozostaje ważnym elementem wyposażenia armii na całym świecie. I nic nie zapowiada, by miało się coś w tym względzie zmienić - Chinook utrzymuje się na czołowej pozycji wśród śmigłowców transportowych, spełniając wymagania współczesnych misji wojskowych.4 minuty czytaniaWięcej
-
Historia z COBI: Czołg T-72 – potężna siła radzieckich wojsk pancernych
T-72 to radziecki czołg, który od pojawienia się w latach 70. stał się ważnym elementem potencjału sił pancernych wielu państw, nie tylko Związku Radzieckiego. Dzięki wyjątkowo solidnej konstrukcji, niezawodności, a także licznym modyfikacjom, czołg T-72 przetrwał próbę czasu. Zdolność do adaptacji do zmieniających się wojennych warunków sprawia, że wciąż jest on ceniony na polu walki, będąc istotnym wsparciem dla wojsk w szeregu krajów.5 minut czytaniaWięcej