Historia z COBI. Pancernik USS Iowa – legendarny okręt US Navy
Pancernik USS Iowa był jednym z najbardziej imponujących okrętów w historii Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych. Pierwszy z serii czterech pancerników typu Iowa został zwodowany w sierpniu 1942 roku, a w służbę wcielono go w lutym 1943 roku. Zbudowany w stoczni New York Navy Yard na Brooklynie, USS Iowa był największym pancernikiem, jaki kiedykolwiek stworzono w Stanach Zjednoczonych.
Historia w pigułce
Podczas swojej kariery USS Iowa brał udział w wielu ważnych wydarzeniach historycznych. Jego pierwszym zadaniem było wsparcie floty alianckiej na Atlantyku, której zagrażał okręt Tirpitz. Po zakończeniu działań maszyna wróciła do Norfolk, gdzie przeszła remont. W listopadzie 1943 roku na pokładzie USS lowa została przetransportowana delegacja amerykańska na czele z prezydentem Rooseveltem. Po tej misji okręt rozpoczął służbę na Pacyfiku, biorąc udział w różnych walkach np. o Luzon, Wyspy Marshalla czy Leyte.
18 grudnia 1944 roku miał miejsce huragan na Morzu Filipińskim, gdzie spora liczna okrętów wraz z lowa uległa uszkodzeniu. Był to kolejny raz, gdy maszyna przeszła prace remontowe i modernizacyjne. Trzy miesiące później pierwszy raz w historii wszystkie 4 pancerniki typu lowa wzięły udział w jednej operacji.
Następnie po II Wojnie Światowej co rusz uczestniczył w rejsach treningowych lub przechodził modernizację, aż 19 kwietnia 1989 roku podczas ćwiczeń strzeleckich doszło do wypadku. Wskutek eksplozji wieży nr. 2 zginęło 47 marynarzy. Okręt więc znów musiał zostać wyremontowany i co prawda wrócił do służby, ale w bardzo ograniczonym charakterze.
26 października 1990 roku podjęto decyzję o zakończeniu wszelkich eksploatacji, a pancernik kolejny raz stał się częścią floty rezerwowej. Ostatecznie 17 marca 2006 roku wykreślono go z rejestru floty. Cztery lata później podjęto decyzję, by przekształcić go w muzeum, co nastąpiło w 2012 roku. Obecnie USS lowa można podziwiać w San Pedro w Los Angeles.
Kontrowersje związane z USS lowa
Warto także podkreślić, że USS Iowa był nie tylko jednym z najpotężniejszych okrętów w historii, ale także wzbudzał wiele kontrowersji. Na przykład, decyzja o zatopieniu japońskiego pancernika Yamato w 1945 roku, podjęta przez dowódcę USS Iowa, admirała Williama Halseya Jr., była przedmiotem licznych dyskusji wśród historyków.
Innym kontrowersyjnym tematem związanym z okrętem była również jego tragiczna przeszłość. W 1989 roku na pokładzie pancernika doszło do eksplozji podczas testów artyleryjskich, w wyniku której zginęło 47 członków załogi. Przyczyny tragedii pozostają do dziś niejasne, a wiele teorii i hipotez dotyczących wydarzeń wciąż budzi emocje.
Pancernik USS Iowa to z pewnością jedna z najważniejszych i najbardziej fascynujących konstrukcji w historii amerykańskiej marynarki wojennej. Jego potęga, historia oraz kontrowersje związane z okrętem przyciągają turystów z całego świata, a muzeum na jego pokładzie jest ważnym elementem dziedzictwa kulturowego Stanów Zjednoczonych.
Dane techniczne okrętu
Pancernik USS Iowa miał imponujące wymiary – jego długość wynosiła 265,5 metra, szerokość 33 metry, a wyporność dochodziła do 58 000 ton. Okręty wyposażono w 4 turbiny parowe, dzięki którym maszyna mogła osiągnąć prędkość nawet 33 węzłów. Dodatkowo posiadał 9 armat kalibru 406 mm, 20 dział kalibru 127 mm oraz 80 działek przeciwlotniczych Bofors i 49 Oerlikon. Dzięki częstym pracom remontowym i modernizacyjnym maszyna miała wyrzutnie rakiet przeciwokrętowych oraz manewrowych Wyposażono ją także w system obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej (CIWS).
Pancernik służył w amerykańskiej marynarce wojennej aż do 1990 roku, kiedy to został wycofany ze służby. W latach 90. XX wieku okręt przeszedł modernizację i przekształcono go w pływające muzeum. Dziś USS Iowa jest jednym z największych i najbardziej imponujących muzeów marynarki wojennej na świecie, przyciągającym turystów z całego globu.
Ciekawostka
20 stycznia 1989 roku USS lowa brał udział w ćwiczeniach strzelecki, podczas których ustanowił rekord odległości skutecznego strzał, a wynosił od 43,3 km.
USS lowa – klockowa wersja od COBI
Los Angeles jest dla wielu kolekcjonerów, miłośników historii czy marynistyki dosyć odległym zakątkiem świata. Mimo iż nie znajduje się aż tak daleko, nie każdy ma możliwość udać się tam, by pozwiedzać okręt USS lowa. Na szczęście COBI ma świetną wiadomość. Otóż już teraz możesz kupić tę wyjątkową maszynę w wersji klockowej.
Iowa-Class Battleship (4in1) - Executive Edition to połączenie aż 4 okrętów w jednym zestawie. To od Ciebie zależy, którą wersję zbudujesz. My dajemy Ci aż 2685 elementów pozwalających na złożenie:
- USS „Iowa” (BB-61),
- USS „New Jersey” (BB-62),
- USS „Missouri” (BB-63),
- USS „Wisconsin” (BB-64).
Wszystko dostępne jest w skali 1:300 tak, dzięki czemu najsłynniejszy na świecie amerykański pancernik klasy lowa wygląda „jak żywy”.
-
Historia z COBI: Lądowanie w Normandii – największa operacja desantowa w historii wojen
Lądowanie w Normandii, czyli otwierająca zachodni front II wojny światowej operacja desantowa, to wydarzenie, którym interesują się miłośnicy historii na całym świecie. Jak jednak przebiegały działania w trakcie D-Day, co je poprzedzało, jaki sprzęt został wykorzystany w czasie walk i jakie straty poniosła każda ze stron? Na te pytania odpowiadamy w kolejnym artykule serii „Historia z COBI”.5 minut czytaniaWięcej
-
Kalendarz premier na listopad '24
15 minut czytaniaWięcej
-
Historia z COBI: M142 Himars – mobilna siła artylerii rakietowej
Rakiety M142 Himars, czyli High Mobility Artillery Rocket System, stały się symbolem nowoczesnej artylerii rakietowej, zyskując uznanie na polach bitew na całym świecie. Od konfliktów na Bliskim Wschodzie po toczącą się obecnie wojnę w Ukrainie, rakiety Himars udowadniają swoją niezawodność i precyzję. W artykule przedstawimy historię tego systemu, jego zastosowanie w różnych konfliktach oraz wpływ na modernizację polskiej armii.4 minuty czytaniaWięcej