Historia z COBI. Pancernik Yamato, czyli morski kamikaze WW2!
Druga wojna światowa na Pacyfiku była przede wszystkim starciem dwóch morskich potęg – olbrzymiej floty marynarki wojennej USA i dużo mniejszej, jednak niezwykle imponującej pod względem technologicznym, marynarki Cesarstwa Japońskiego. Symbolem wielkości i niestety również porażki Japonii został największy pancernik na świecie – Yamato. Równocześnie sam okręt i załoga stały się niejako największym oddziałem kamikaze, wysłanym na misję, z której nie przewidziano powrotu!
O tym, jak genialnym okrętem był pancernik Yamato, świadczy fakt, że do dzisiaj jest to największy pancernik na świecie, jaki zostały w ogóle stworzony. Zwodowany w 1941 roku był wielkim sekretem konstruktorskim, tak pilnie strzeżonym, że w trakcie jego budowy używano specjalnych płacht maskujących, samo wodowanie było bardzo dyskretnie przeprowadzone, a podawany kaliber dział okrętu był specjalnie zaniżony. Na tym jednak nie koniec!
Projekty techniczne superpancernika nie przetrwały wojny, zostały bowiem zniszczone przez służby japońskie, tym samym niektóre z jego sekretów konstruktorskich spoczęły razem z nim na dnie Pacyfiku. Podobnie jak stało się w przypadku pozostałych okrętów typu Yamato – bliźniaczą jednostką Musashi oraz lotniskowcem – Shinano.
Yamato – morski gigant II wojny światowej
Okręty typu Yamato zostały skonstruowane w celu zwiększenia szans marynarki wojennej Cesarstwa Japonii w wojnie z potężną flotą USA. Japonia nie mogła pod tym względem konkurować na ilość okrętów – nie posiadała do tego odpowiednich surowców, musiała postawić na ich jakość.
I tak narodził się projekt, a w końcu realizacja gigantycznego pancernika Yamato, który obok swoich olbrzymich rozmiarów był również niezwykle nowoczesnym i świetnie uzbrojonym okrętem – w teorii niezatapialnym. W praktyce wyszło inaczej, ale jego zniszczenie wcale nie było prostym zadaniem, o czym więcej będzie poniżej. A jak przedstawiały się najważniejsze parametry techniczne superpancernika Yamato?
Parametry, wyposażenie i załoga Yamato
- Długość: 256 m (mierzona w linii wodnej)
- Szerokość: 38,9 m
- Standardowa wyporność: 65 000 ton
- Prędkość maksymalna: 27 węzłów (50 km/h) – warto zaznaczyć, że konstrukcja Yamoto pomimo jej gigantycznych rozmiarów pozwalała na rozwijanie naprawdę sporych prędkości.
- Liczba załogi: od 2,4 tys. do 2,8 tys. osób
- Uzbrojenie podstawowe:
- 9 dział 450 mm
- 12 dział 155 mm
- 12 uniwersalnych dział 127 mm
- 24 działa przeciwlotnicze 25 mm
- 4 wielkokalibrowe karabiny maszynowe 13,2 mm
- Grubość pancerza (opancerzenie stanowiło 1/3 wagi całego okrętu):
- na linii wodnej 410 mm
- na pokładzie 200-230 mm
- barbety 50-546 mm
- grodzie przeciwtorpedowe 75-300 mm
- wieże artyleryjskie 193-650 mm
- Nowoczesny system radarowy, który niestety nie był zsynchronizowany z uzbrojeniem:
- radary obserwacji powietrznej
- radary obserwacji wodne
- radary decymetrowe obserwacji nawodnej
- Dalmierze : 7 szt.
- Samoloty: 7-4 wodnosamoltów startujących z katapulty
Przez większą część wojny pancernik Yamato był wykorzystywany raczej do misji transportowych i eskorty. Wziął jednak udział w największej powietrzno-morskiej bitwie o Leyte. Jednak tą najważniejszą dla okrętu była misja o charakterze kamikaze, która miała na celu zadanie jak największych strat wrogowi, kosztem zniszczenia okrętu.
Misja Ten-gō, czyli samobójczy rejs pancernika Yamato
Strata bliźniaczej jednostki Yamato – pancernika Musashi – w czasie bitwy morskiej o Leyte 24 października 1944 roku i nowa desperacka polityka wojenna Japonii, bazująca na operacjach kamikaze, stała się w pewien sposób podstawą samobójczej misji olbrzyma.
W celu obrony Okinawy Yamato wziął udział w operacji Ten-gō (operacja Niebiosa), gdzie miał wesprzeć słabnące siły japońskie – w tym oddziały kamikaze, a następnie miał osiąść na mieliźnie i pełnić rolę baterii artylerii, walcząc aż do zniszczenia. Yamato wypłynął do akcji 6 kwietnia z zapasem paliwa tylko w jedną stronę.
Alianci zdołali jednak zatopić Yamato 7 kwietnia. Potrzeba było jednak do tego nalotu aż 386 samolotów, przynajmniej 11 torped i 8 bomb. W efekcie uszkodzeń okrętu doszło do wybuchu komory z amunicją. Grzyb po eksplozji był widoczny z odległości 160 km i miał wysokość 6 km. Yamato, największy okręt pancerny na świecie zatonął, zabierając ze sobą na dno ponad 2 tys. członków załogi.
Pancernik Yamoto olbrzymi model klockowy od COBI
Model klockowy Yamato od COBI to świetna replika japońskiego pancernika, wykonana w skali odwzorowania 1:300. Jest to zatem olbrzymi model mierzący 90 cm długości i 20,5 cm wysokości, złożony z 2665 elementów. To prawdziwa gratka zarówno dla fanów okrętów wojennych, jak i II wojny światowej!
-
RP inwestuje w producenta klocków COBI i przejmuje 40% udziałów
RP inwestuje w producenta klocków COBI i przejmuje 40% udziałów. Resource Partners obejmuje udział mniejszościowy COBI, spółki specjalizującej się w produkcji klocków konstrukcyjnych.5 minut czytaniaWięcej
-
Klocki pod choinkę w 2024. Super pomysł na prezent
Święta Bożego Narodzenia to czas, który kojarzy się z radością, wspólnym spędzaniem czasu oraz szukaniem wyjątkowych prezentów. Wśród klasycznych opcji popularnością cieszą się klocki do układania odpowiednie zarówno dla dzieci, jak i dorosłych. Co więcej, ich atrakcyjność z biegiem lat nie maleje, a wręcz przeciwnie rośnie. Nie zdziwi więc nikogo fakt, że nasza oferta stale się powiększa, dostarczając kolejne wyjątkowe zestawy klocków konstrukcyjnych oraz zabawek dla najmłodszych.5 minut czytaniaWięcej
-
Kalendarz premier na grudzień '24
15 minut czytaniaWięcej