Historia z COBI. Pancernik Yamato, czyli morski kamikaze WW2!
Druga wojna światowa na Pacyfiku była przede wszystkim starciem dwóch morskich potęg – olbrzymiej floty marynarki wojennej USA i dużo mniejszej, jednak niezwykle imponującej pod względem technologicznym, marynarki Cesarstwa Japońskiego. Symbolem wielkości i niestety również porażki Japonii został największy pancernik na świecie – Yamato. Równocześnie sam okręt i załoga stały się niejako największym oddziałem kamikaze, wysłanym na misję, z której nie przewidziano powrotu!
O tym, jak genialnym okrętem był pancernik Yamato, świadczy fakt, że do dzisiaj jest to największy pancernik na świecie, jaki zostały w ogóle stworzony. Zwodowany w 1941 roku był wielkim sekretem konstruktorskim, tak pilnie strzeżonym, że w trakcie jego budowy używano specjalnych płacht maskujących, samo wodowanie było bardzo dyskretnie przeprowadzone, a podawany kaliber dział okrętu był specjalnie zaniżony. Na tym jednak nie koniec!
Projekty techniczne superpancernika nie przetrwały wojny, zostały bowiem zniszczone przez służby japońskie, tym samym niektóre z jego sekretów konstruktorskich spoczęły razem z nim na dnie Pacyfiku. Podobnie jak stało się w przypadku pozostałych okrętów typu Yamato – bliźniaczą jednostką Musashi oraz lotniskowcem – Shinano.
Yamato – morski gigant II wojny światowej
Okręty typu Yamato zostały skonstruowane w celu zwiększenia szans marynarki wojennej Cesarstwa Japonii w wojnie z potężną flotą USA. Japonia nie mogła pod tym względem konkurować na ilość okrętów – nie posiadała do tego odpowiednich surowców, musiała postawić na ich jakość.
I tak narodził się projekt, a w końcu realizacja gigantycznego pancernika Yamato, który obok swoich olbrzymich rozmiarów był również niezwykle nowoczesnym i świetnie uzbrojonym okrętem – w teorii niezatapialnym. W praktyce wyszło inaczej, ale jego zniszczenie wcale nie było prostym zadaniem, o czym więcej będzie poniżej. A jak przedstawiały się najważniejsze parametry techniczne superpancernika Yamato?
Parametry, wyposażenie i załoga Yamato
- Długość: 256 m (mierzona w linii wodnej)
- Szerokość: 38,9 m
- Standardowa wyporność: 65 000 ton
- Prędkość maksymalna: 27 węzłów (50 km/h) – warto zaznaczyć, że konstrukcja Yamoto pomimo jej gigantycznych rozmiarów pozwalała na rozwijanie naprawdę sporych prędkości.
- Liczba załogi: od 2,4 tys. do 2,8 tys. osób
- Uzbrojenie podstawowe:
- 9 dział 450 mm
- 12 dział 155 mm
- 12 uniwersalnych dział 127 mm
- 24 działa przeciwlotnicze 25 mm
- 4 wielkokalibrowe karabiny maszynowe 13,2 mm
- Grubość pancerza (opancerzenie stanowiło 1/3 wagi całego okrętu):
- na linii wodnej 410 mm
- na pokładzie 200-230 mm
- barbety 50-546 mm
- grodzie przeciwtorpedowe 75-300 mm
- wieże artyleryjskie 193-650 mm
- Nowoczesny system radarowy, który niestety nie był zsynchronizowany z uzbrojeniem:
- radary obserwacji powietrznej
- radary obserwacji wodne
- radary decymetrowe obserwacji nawodnej
- Dalmierze : 7 szt.
- Samoloty: 7-4 wodnosamoltów startujących z katapulty
Przez większą część wojny pancernik Yamato był wykorzystywany raczej do misji transportowych i eskorty. Wziął jednak udział w największej powietrzno-morskiej bitwie o Leyte. Jednak tą najważniejszą dla okrętu była misja o charakterze kamikaze, która miała na celu zadanie jak największych strat wrogowi, kosztem zniszczenia okrętu.
Misja Ten-gō, czyli samobójczy rejs pancernika Yamato
Strata bliźniaczej jednostki Yamato – pancernika Musashi – w czasie bitwy morskiej o Leyte 24 października 1944 roku i nowa desperacka polityka wojenna Japonii, bazująca na operacjach kamikaze, stała się w pewien sposób podstawą samobójczej misji olbrzyma.
W celu obrony Okinawy Yamato wziął udział w operacji Ten-gō (operacja Niebiosa), gdzie miał wesprzeć słabnące siły japońskie – w tym oddziały kamikaze, a następnie miał osiąść na mieliźnie i pełnić rolę baterii artylerii, walcząc aż do zniszczenia. Yamato wypłynął do akcji 6 kwietnia z zapasem paliwa tylko w jedną stronę.
Alianci zdołali jednak zatopić Yamato 7 kwietnia. Potrzeba było jednak do tego nalotu aż 386 samolotów, przynajmniej 11 torped i 8 bomb. W efekcie uszkodzeń okrętu doszło do wybuchu komory z amunicją. Grzyb po eksplozji był widoczny z odległości 160 km i miał wysokość 6 km. Yamato, największy okręt pancerny na świecie zatonął, zabierając ze sobą na dno ponad 2 tys. członków załogi.
Pancernik Yamoto olbrzymi model klockowy od COBI
Model klockowy Yamato od COBI to świetna replika japońskiego pancernika, wykonana w skali odwzorowania 1:300. Jest to zatem olbrzymi model mierzący 90 cm długości i 20,5 cm wysokości, złożony z 2665 elementów. To prawdziwa gratka zarówno dla fanów okrętów wojennych, jak i II wojny światowej!
-
Historia z COBI: Lądowanie w Normandii – największa operacja desantowa w historii wojen
Lądowanie w Normandii, czyli otwierająca zachodni front II wojny światowej operacja desantowa, to wydarzenie, którym interesują się miłośnicy historii na całym świecie. Jak jednak przebiegały działania w trakcie D-Day, co je poprzedzało, jaki sprzęt został wykorzystany w czasie walk i jakie straty poniosła każda ze stron? Na te pytania odpowiadamy w kolejnym artykule serii „Historia z COBI”.5 minut czytaniaWięcej
-
Kalendarz premier na listopad '24
15 minut czytaniaWięcej
-
Historia z COBI: M142 Himars – mobilna siła artylerii rakietowej
Rakiety M142 Himars, czyli High Mobility Artillery Rocket System, stały się symbolem nowoczesnej artylerii rakietowej, zyskując uznanie na polach bitew na całym świecie. Od konfliktów na Bliskim Wschodzie po toczącą się obecnie wojnę w Ukrainie, rakiety Himars udowadniają swoją niezawodność i precyzję. W artykule przedstawimy historię tego systemu, jego zastosowanie w różnych konfliktach oraz wpływ na modernizację polskiej armii.4 minuty czytaniaWięcej