Historia z COBI. Panzerkampfwagen VI B Tiger II – największy czołg II wojny światowej

21.10.2022
5 minut czytania
Historia z COBI. Panzerkampfwagen VI B Tiger II – największy czołg II wojny światowej

Niemiecka myśl technologiczna, która napędzała przemysł zbrojeniowy w czasie II wojny światowej, była imponująca. Nowoczesne uzbrojenie III Rzeszy stało na bardzo wysokim poziomie, co pozwoliło jej uzyskać przewagę w pierwszych latach wojny. Wśród pojazdów bojowych, które zasługują na szczególną uwagę, znajduje się Panzerkampfwagen VI B Tiger II, czyli największy i najcięższy czołg, jaki brał udział w II wojnie światowej.

Panzerkampfwagen VI B Tiger II miał zostać następcą ciężkich czołgów PzKpfw VI Tiger (określanych jako Tiger I), produkowanych od 1942 do 1944. Pierwsze Tygrysy budziły prawdziwy postrach wśród sił alianckich – wszystko za sprawą olbrzymiej siły rażenia i skuteczności w walce na większe dystanse. Ich liczba nie była jednak zbyt przytłaczająca. Niemcy wyprodukowali bowiem zaledwie 1355 egzemplarzy. Z tego też powodu stanowiły one raczej wsparcie niemieckiej armii, niż jej znaczącą część - jeśli wziąć pod uwagę, że walczyła na wielu frontach rozmieszczonych na dwóch kontynentach.

Tygrys II, czyli narodziny Königstiger

Model Panzerkampfwagen VI Ausf. B Tiger II (Sd.Kfz.182) miał być jeszcze bardziej wytrzymały i skuteczny, co odzwierciedlało jego potoczne określenie Königstiger, tłumaczone jako Tygrys Bengalski lub Tygrys Królewski. W efekcie zaprojektowany przez firmę Henschel czołg okazał się najcięższym i największym czołgiem, jakim walczono w czasie II wojny światowej.

Produkcja tych wyjątkowych pojazdów pancernych, przypadająca na lata 1944-1945, nie przebiegała jednak bezproblemowo. Bombardowanie fabryki w Kassel i przechylanie się szali zwycięstwa na stronę aliantów pozwoliło na stworzenie zaledwie 487 sztuk Tygrysa II. Dla przykładu w latach 1944-45 ZSRR wyprodukowało ponad 22,5 tysiąca sztuk T-34-85.

Konstrukcja i wyposażenie Panzerkampfwagen VI B Tiger II

Tygrys II w wersji z wieżą Henschel (pierwsze 50 czołgów wyprodukowano z wieżą zaprojektowaną przez Porsche) był czołgiem stworzonym dla 5-osobowej załogi.

  • Mierzył ponad 10 metrów długości (korpus z lufą),
  • 3 metry wysokości,
  • i ponad 3,7 metrów szerokości (na gąsienicach bojowych).

Najmocniejszą stroną niemieckiego giganta, determinującą jego wielkość, było olbrzymie działo o długości około 6,4 metra i kalibrze 88 mm (8,8 cm KwK 43 L/71). Armata czołgowa była skonstruowana na bazie działa przeciwlotniczego Flak 41. Tego typu broń przeciwpancerną montowano także w niemieckich niszczycielach czołgów Nashorn. Ponadto Tygrys II charakteryzował się bardzo dobrą celnością i prostotą obsługi armaty.

Parametry i wyposażenie Panzerkampfwagen VI B Tiger II (wieża Henschel):

  • Masa bojowa czołgu Panzerkampfwagen VI B Tiger II wynosiła ponad 69,5 tony.
  • Silnik benzynowy o mocy 700 KM i skrzyni z 8 biegami do przodu i 4 biegami wstecznymi, pozwalał rozwijać prędkość:
    • od 14-20 km/h w terenie
    • do 35-38 km/h na drodze
  • Zasięg czołgu wynosił od 80 km (w terenie) do 120 km (drogą).
  • Przedni pancerz miał grubość 15 cm, pancerz wieży miał grubość 18 cm.
  • Maksymalny zasięg działa 8,8 cm KwK 43 L/71 wynosił 3800 metrów.
  • Dodatkowe uzbrojenie w postaci 2 lub 3 karabinów maszynowych MG 34 i wyrzutni Nahverteidigungswaffe.
  • Komin powietrzny pozwalający pokonywać przeszkody wodne o głębokości 4 metrów.

Tygrys II i problemy olbrzyma na froncie

Niemiecki olbrzym był czołgiem niezwykle wytrzymałym i niszczycielskim. Niestety jego rozmiary stanowiły spory problem mobilny. Pomimo tego, że Tygrys II został wyposażony w mechanizm różnicowy pozwalający na skręcanie pojazdu w miejscu, czołg miał trudności w poruszaniu się po wąskich przesmykach. Również wiele mostów, przez które musiał przejechać, wymagało wcześniejszego wzmocnienia. Problemem na froncie była również awaryjność maszyny – zwłaszcza skomplikowanej skrzyni biegów i bardzo duże spalanie, które wynosiło ponad 500 litrów na 100 km.

Historia z COBI. Panzerkampfwagen VI B Tiger II – największy czołg II wojny światowej - zdjęcie w treści artykułu

Model klockowy Panzerkampfwagen VI B Tiger II od COBI

Czołg Panzerkampfwagen VI B Tiger II to jeden z najciekawszych pojazdów II wojny światowej, który stanowi nie lada gratkę dla miłośników militariów i modeli klockowych. Panzerkampfwagen VI Ausf. B Königstiger od COBI to wyjątkowy zestaw, złożony z aż 1000 elementów.

Gotowy model Tygrysa II mierzy 35 cm długości, 12 cm wysokości i 12,5 cm szerokości. Wyposażyliśmy go w świetnie odwzorowany silnik, otwierane włazy, obracające się gąsienice, ruchome działo, dwóch niemieckich czołgistów oraz szereg ciekawych akcesoriów, co gwarantuje świetną zabawę. Model prezentuje się niezwykle efektownie, a jego składanie to prawdziwa frajda!

Najnowsze
  • Historia z COBI: Lądowanie w Normandii – największa operacja desantowa w historii wojen Historia z COBI: Lądowanie w Normandii – największa operacja desantowa w historii wojen
    Lądowanie w Normandii, czyli otwierająca zachodni front II wojny światowej operacja desantowa, to wydarzenie, którym interesują się miłośnicy historii na całym świecie. Jak jednak przebiegały działania w trakcie D-Day, co je poprzedzało, jaki sprzęt został wykorzystany w czasie walk i jakie straty poniosła każda ze stron? Na te pytania odpowiadamy w kolejnym artykule serii „Historia z COBI”.
    5 minut czytania
    Więcej
  • Kalendarz premier na listopad '24 Kalendarz premier na listopad '24
    15 minut czytania
    Więcej
  • Historia z COBI: M142 Himars – mobilna siła artylerii rakietowej Historia z COBI: M142 Himars – mobilna siła artylerii rakietowej
    Rakiety M142 Himars, czyli High Mobility Artillery Rocket System, stały się symbolem nowoczesnej artylerii rakietowej, zyskując uznanie na polach bitew na całym świecie. Od konfliktów na Bliskim Wschodzie po toczącą się obecnie wojnę w Ukrainie, rakiety Himars udowadniają swoją niezawodność i precyzję. W artykule przedstawimy historię tego systemu, jego zastosowanie w różnych konfliktach oraz wpływ na modernizację polskiej armii.
    4 minuty czytania
    Więcej