Historia z COBI. T-34-85 – radziecki czołg średni z okresu II wojny światowej
Czołgi za sprawą swojej mobilności, wytrzymałości i siły rażenia zrewolucjonizowały sposób prowadzenia walki lądowej. I chociaż pojazdy pancerne swoje pierwsze walki stoczyły już w czasie I wojny światowej, dopiero II wojna światowa pokazała ich olbrzymi potencjał bojowy. Wśród konstrukcji uważanych za jedne z najlepszych dla tego okresu, znajduje się radziecki czołg średni T-34-85, który od 1944 roku stał się podstawowym czołgiem na wyposażeniu Armii Czerwonej.
Czołg T-34-85 trafił do produkcji seryjnej w 1944 roku. Była to zmodernizowana odsłona modelu T-34. Jego produkcja trwała do 1957 roku. Warto nadmienić, że maszyny w latach 1951-1957 powstawały także w Polsce (1400 sztuk) i Czechosłowacji (3000 sztuk). Licząc od 1944 roku, łącznie wyprodukowano ich około 80 tysięcy.
Czynność bojowa radzieckich T-34 -85 w Europie zakończyła się dopiero w latach 90. XX wieku. Ostatni raz użyto ich podczas wojny w Bośni i Harcegowinie (1992-1995). Ciekawy epizod z udziałem maszyny wydarzył się również w 2006 roku na Węgrzech. Podczas zamieszek, muzealny egzemplarz czołgu został wykorzystany przez protestujących cywilów do walki z policyjnymi siłami. Przy czym do dzisiaj czołg ten znajduje się na wyposażeniu niektórych armii krajów pozaeuropejskich, np. Jemenu.
T-34-85 jako radziecka kontra dla nowoczesnych czołgów niemieckich
Model T-34-85 był radziecką odpowiedzią na niemieckie czołgi nowego typu, które w czasie starcia na Łuku Kurskim (5 lipiec -23 sierpień 1943 rok) zaskoczyły oddziały rosyjskie swoją wytrzymałością i siłą rażenia. Okazało się, że działa, w jakie były wyposażone radzieckie czołgi średnie, nie są w stanie przebić pancerza niemieckich wozów bojowych. Co prawda już w tamtym okresie pracowano nad koncepcją wyposażenia T-34 w działa o większym kalibrze – 85 mm, jednak dopiero po tej sławnej bitwie pancernej prace gwałtownie przyspieszono.
Prototyp czołgu średniego T-34 z działami D-5T był testowany już w listopadzie 1943 roku. A na styczeń 1944 zlecono produkcję 25 egzemplarzy. Równocześnie cały czas próbowano rozwiązać problemy konstrukcyjne T-34 związane ze zbyt małą wieżą i jej dość słabym zabezpieczeniem przeciwpancernym.
Konstrukcja i wyposażenie czołgu T-34-85
Pierwsze modele T-34-85 z armatą czołgową o kalibrze 85 mm były czołgami 4-osobowymi. Wieża została powiększona – mieściły się w niej dwie osoby. W późniejszych konstrukcjach mieściło się już 5 członków załogi.
Czołg średni T-34-85 najważniejsze wyposażenie i parametry:
- napęd – silnik diesla o mocy 500 KM
- paliwo – olej napędowy
- spalanie – od 200 do 350 litrów na 100 km
- zasięg – od 230 do 300 km
- prędkość – od 50 do 55 km/h i maksymalna prędkość krótkotrwała 60 km/h
- grubość pancerza – od 20 do 90 mm
- uzbrojenie – działo czołgowe kaliber 85 mm, karabiny maszynowe DTM kaliber 7,62 mm
- łączność – radiostacja 10 RT-26 (później R-133), telefon wewnętrzny TPU-47 (później R-120)
Rudy 102, czyli najsławniejszy T-34-85!
Pod koniec wojny czołg T-34 znalazł sięna wyposażeniu Wojska Polskiego. Według spisu na dzień 1 września 1945 roku dysponowaliśmy 94 egzemplarzami różnych modeli T-34. Stało się to z pewnością inspiracją dla Janusza Przymanowskiego, autora kultowej powieści „Czterech pancernych i pies”, w której poznajemy losy biorącej udział w II wojnie światowej załogi czołgu T-34 Rudy 102. W niezwykle popularnej ekranizacji książki, zrealizowanej w postaci serialu kręconego w latach 1966-1970, w „roli czołgu” obsadzono model T-34-85!
Klockowy model T-34-85 od COBI
Biorąc pod uwagę znaczenie czołgu T-34-85, który nie tylko odegrał istotną rolę w czasie II wojny światowej, ale był czynnie używany przez kolejne dekady w armiach na całym świecie, nie mogło go zabraknąć wśród klockowych modeli pojazdów wojskowych. Dla fanów militariów i miłośników historii przygotowaliśmy zestaw, na który składa się aż 668 elementów.
Model T-34-85 od COBI to wyjątkowy egzemplarz, wyposażony w:
- ruchomą trakcję gąsienicową
- obrotową wieżę z otwieranym włazem
- obrotowe działo
- atrapę silnika umieszczoną pod klapą serwisową
- figurkę czołgisty
Pojazd mierzy 28,5 cm długości, 13 cm wysokości i 10,5 cm szerokości. Jest naprawdę efektowny i doskonale sprawdzi się zarówno do zabawy, jak i tworzenia historycznych dioram czy kolekcjonerskich ekspozycji.
-
Historia z COBI: Lądowanie w Normandii – największa operacja desantowa w historii wojen
Lądowanie w Normandii, czyli otwierająca zachodni front II wojny światowej operacja desantowa, to wydarzenie, którym interesują się miłośnicy historii na całym świecie. Jak jednak przebiegały działania w trakcie D-Day, co je poprzedzało, jaki sprzęt został wykorzystany w czasie walk i jakie straty poniosła każda ze stron? Na te pytania odpowiadamy w kolejnym artykule serii „Historia z COBI”.5 minut czytaniaWięcej
-
Kalendarz premier na listopad '24
15 minut czytaniaWięcej
-
Historia z COBI: M142 Himars – mobilna siła artylerii rakietowej
Rakiety M142 Himars, czyli High Mobility Artillery Rocket System, stały się symbolem nowoczesnej artylerii rakietowej, zyskując uznanie na polach bitew na całym świecie. Od konfliktów na Bliskim Wschodzie po toczącą się obecnie wojnę w Ukrainie, rakiety Himars udowadniają swoją niezawodność i precyzję. W artykule przedstawimy historię tego systemu, jego zastosowanie w różnych konfliktach oraz wpływ na modernizację polskiej armii.4 minuty czytaniaWięcej