Klasyki motoryzacji z COBI. Citroen 2CV – francuskie brzydkie kaczątko
Świat motoryzacji pełen jest legendarnych samochodów, które wzbudzają zachwyt i zainteresowanie swoją historią oraz charakterystycznym stylem. Jednym z takich wyjątkowych pojazdów jest Citroen 2CV, popularnie nazywany „Deux Chevaux” lub po polsku – „Brzydkie Kaczątko”. To auto, które może nie zachwyca swoim wyglądem, ale z pewnością przyciąga uwagę swoją unikalnością oraz znaczeniem w historii motoryzacji.
Narodziny francuskiej legendy
Citroen 2CV, który zadebiutował w 1948 roku, to nie tylko samochód, ale prawdziwa legenda motoryzacyjna, którą kształtowała niezwykła historia i okoliczności jego powstania. W momencie, gdy pierwsze egzemplarze tego auta wyjeżdżały na ulice, Francja znajdowała się w powojennym okresie odbudowy. Wojna pozostawiła kraj w gruzach, a ludność potrzebowała czegoś więcej niż tylko środka transportu – potrzebowała symbolu nadziei oraz odrodzenia.
Historia Citroena 2CV sięga jeszcze dalej niż rok 1948. Już w latach 30. XX wieku, Pierre-Jules Boulanger, inżynier i dyrektor Citroena, rozpoczął prace nad projektem mającym przynieść Francuzom samochód dostępny dla wszystkich. Wizja Boulangera była prosta: stworzyć pojazd, który mógłby przewieźć dwie osoby razem z koszem jajek przez wiejskie drogi. Ten wyjątkowy cel wyznaczony przez twórcę stał się fundamentem do zbudowania 2CV.
W momencie debiutu samochód stał się symbolem nowej ery. Był przeciwwagą dla luksusowych limuzyn czy drogich sportowych aut rzadko spotykanych w powojennej Europie. 2CV wyróżniał się swoją prostotą, funkcjonalnością i niezawodnością, co stało się kluczowymi cechami w okresie, gdy ludzie potrzebowali samochodu taniego w utrzymaniu.
Przez lata Citroen 2CV stał się nie tylko środkiem transportu, ale także towarzyszem życia wielu ludzi. Jego wszechstronność pozwalała przewieźć niemal wszystko, od ładunków po zwierzęta domowe. Samochód z łatwością dostosowywał się do różnych potrzeb, stając się nieodłączną częścią codzienności dla wielu rodzin i przedsiębiorców. Ponadto, zdobył uznanie na całym świecie i był eksportowany do wielu krajów, gdzie również cieszył się popularnością. Jego wyjątkowa konstrukcja, niska cena i oszczędność paliwa były atutami docenianymi zarówno we Francji, jak i za granicą.
Minimalistyczny design
Początkowo, Citroen 2CV był autem, które można określić jako minimalistyczne i pozbawione luksusów. Jednakże to właśnie w tych prostych detalach tkwił niezwykły urok oraz praktyczność samochodu.
- Pierwszym elementem przyciągającym uwagę, był brak ogrzewania. To prawda, w chłodniejsze dni kierowcy musieli polegać na cieple ciała i grubym ubraniu, ale jednocześnie mogli cieszyć się minimalnym zużyciem paliwa, co sprawiało, że 2CV było oszczędne oraz przyjazne dla środowiska.
- Innym charakterystycznym elementem było otwieranie okien za pomocą zamków, a nie elektrycznych przycisków. Choć wydaje się to uciążliwe, to zapewniało niezawodność i brak awarii typowych dla bardziej zaawansowanych systemów. Co więcej, otwierane okna pozwalały na większą swobodę w regulacji przepływu powietrza wewnątrz pojazdu.
- Warto również wspomnieć o wyjątkowym wyglądzie Citroena 2CV. Choć nie był to pojazd, który przyciągał uwagę ze względu na swoją elegancję czy sportowy charakter, to jego nietypowy wygląd nadawał mu niezapomniany charakter. Wydłużona maska, zaokrąglone kształty i małe reflektory sprawiały, że pojazd z łatwością można było rozpoznać wśród innych samochodów na ulicach.
Dane techniczne Citroena 2CV
Citroen 2CV, mimo swojej skromnej mocy, był samochodem niezwykle ekonomicznym i praktycznym. Oto niektóre dane techniczne, które warto poznać:
- Silnik – samochód był wyposażony w niewielki silnik o pojemności 375 lub 425 cm³, generujący moc wynoszącą jedynie 9 KM. To niepozorne źródło napędu pozwalało na osiągnięcie maksymalnej prędkości rzędu 80 km/h, co w zupełności wystarczało do codziennej jazdy.
- Zawieszenie – jednym z najważniejszych elementów Citroena 2CV było hydropneumatyczne zawieszenie zapewniające znakomitą amortyzację i komfort jazdy. To innowacyjne rozwiązanie pozwalało na poruszanie się po nierównym terenie bez większych problemów.
- Wymiary – samochód cechowały kompaktowe rozmiary. Długość wynosząca około 3,8 metra, szerokość około 1,5 metra i niewielka masa sprawiały, że 2CV był bardzo zwrotny i łatwy w prowadzeniu, zwłaszcza w zatłoczonych miejskich ulicach.
- Pojemność bagażnika – zmienne wydzielane tylne partie nadwozia oraz składane siedzenie tylnej kanapy pozwalały na dostosowanie przestrzeni bagażowej od około 125 do 720 litrów, co czyniło go wyjątkowo wszechstronnym w kategorii samochodów miejskich.
Citroen 2CV w wersji klockowej od COBI
Miłośnicy Citroena 2CV, pragnący poczuć się jeszcze bliżej tej legendy motoryzacji, mają teraz okazję do zbudowania własnej wersji tego kultowego samochodu. Firma COBI oferuje zestawy klocków, które pozwalają stworzyć wierną replikę Citroena 2CV w skali modelarskiej. To doskonała okazja, aby zgłębić historię tego wyjątkowego pojazdu i cieszyć się procesem tworzenia własnej miniatury „Brzydkiego Kaczątka”. W ofercie znajdują się:
- Citroen 2CV Type A 1949 – skala 1:35, liczba elementów 80
- Citroen 2CV Type AZ 1962 – skala 1:35, liczba elementów 82
- Citroen 2CV Charleston 1980 – skala 1:35, liczba elementów 85
- Citroen 2CV Charleston – skala 1:12, liczba elementów 1465
- Citroen 2CV Charleston - Executive Edition – skala 1:12, liczba elementów 1669
-
Kalendarz premier na październik '24
17 minut czytaniaWięcej
-
Historia z COBI: Śmigłowiec CH-47 Chinook – ikona wojskowego lotnictwa transportowego
Śmigłowiec CH-47 Chinook, nazywany „latającym bananem”, to prawdziwa legenda wojskowego lotnictwa transportowego. Jego nietypowa konstrukcja i wyjątkowe możliwości sprawiają, że od ponad sześciu dekad pozostaje ważnym elementem wyposażenia armii na całym świecie. I nic nie zapowiada, by miało się coś w tym względzie zmienić - Chinook utrzymuje się na czołowej pozycji wśród śmigłowców transportowych, spełniając wymagania współczesnych misji wojskowych.4 minuty czytaniaWięcej
-
Historia z COBI: Czołg T-72 – potężna siła radzieckich wojsk pancernych
T-72 to radziecki czołg, który od pojawienia się w latach 70. stał się ważnym elementem potencjału sił pancernych wielu państw, nie tylko Związku Radzieckiego. Dzięki wyjątkowo solidnej konstrukcji, niezawodności, a także licznym modyfikacjom, czołg T-72 przetrwał próbę czasu. Zdolność do adaptacji do zmieniających się wojennych warunków sprawia, że wciąż jest on ceniony na polu walki, będąc istotnym wsparciem dla wojsk w szeregu krajów.5 minut czytaniaWięcej