Klasyki motoryzacji z COBI. Fiat 125p – godny zastępca Warszawy
Kiedy mówimy o klasykach, nie możemy ominąć Fiata 125p, samochodu, który na zawsze zapisał się w historii polskiej motoryzacji jako godny zastępca Warszawy. Dziś, kiedy podążamy ulicami nowoczesnych miast, trudno wyobrazić sobie, że jeszcze kilkadziesiąt lat temu ulice te zdobiły zupełnie inne maszyny. Fiat 125p, stworzony w połowie XX wieku, stał się synonimem elegancji, wytrzymałości oraz przystępności, przekształcając wizję polskiej motoryzacji, stając się ikoną zarówno dla przeciętnego użytkownika, jak i dla kolekcjonerów zabytkowych pojazdów. Dzięki współpracy włoskich i polskich inżynierów Fiat 125p wyjechał na ulice, by na lata stać się integralną częścią polskiego krajobrazu.
Jamnik, kanciak, kredens, czyli samochód znany z PRL-u
Historia Fiata 125p rozpoczyna się w połowie lat 60., kiedy to Polska, poszukując następcy dla przestarzałego modelu Warszawa, zwróciła się ku współpracy międzynarodowej. W 1965 roku, władze polskiego przemysłu motoryzacyjnego, w tym Tadeusz Wrzaszczyk z FSO, rozważały rozwój własnych produktów lub wykupienie licencji na samochód zagraniczny. Ostatecznie, po odrzuceniu oferty Renault ze względu na niekorzystne warunki, wybrano współpracę z włoskim Fiatem.
22 grudnia 1965 roku, pomiędzy Fiatem a Motoimportem, podpisano umowę licencyjną na produkcję nowego samochodu osobowego w Fabryce Samochodów Osobowych na Żeraniu. Wybór padł na model oparty na Fiatach 1300/1500, z nadwoziem i układem hamulcowym z nowszego Fiata 125.
W wyniku tych działań w 1967 roku, z taśm produkcyjnych zjechał pierwszy egzemplarz Fiata 125p, który szybko zdobył serca Polaków. Był to samochód rodzinny, przestronny, wygodny, a zarazem dostępny dla szerszej grupy odbiorców. Nie tylko wypełnił on lukę na polskim rynku samochodowym, ale także stał się symbolem technologicznego postępu i otwartości Polski na współpracę międzynarodową.
W 1983 roku, po wygaśnięciu licencji włoskiej firmy Fiat, nazwę modelu zmieniono na FSO 125p, ale spotykane były też oznaczenia FSO 1300/1500. Mimo wprowadzenia na rynek modelu Polonez produkcję dużego fiata kontynuowano aż do 29 czerwca 1991 roku. Łącznie powstało 1 445 699 egzemplarzy tego modelu, z czego 586 376 trafiło na eksport.
Ewolucja modelu i jego warianty
W ciągu swojej ponad dwudziestoletniej historii produkcji, Fiat 125p przeszedł wiele modyfikacji i udoskonaleń. Od pierwszych modeli z lat 60. do ostatnich egzemplarzy produkowanych na początku lat 90., każda seria wprowadzała nowe elementy wyposażenia, usprawnienia techniczne oraz lepszą jakość wykonania. Różnorodność wariantów była odpowiedzią na zmieniające się potrzeby oraz oczekiwania klientów, obejmując modele takie jak:
- PF 125p
- PF 125p MR 73/MR 74
- PF 125p MR'75
- FSO 125p
Pojawiły się także wersje użytkowe, w tym kombi i sanitarka, a także wersja pick-up i radiowóz. Każdy z tych modeli przyczyniał się do budowania legendy tego modelu, oferując jednocześnie odpowiedź na specyficzne wymagania użytkowników.
Wyposażenie i wnętrze
Fiat 125p, choć dziś może wydawać się pojazdem o skromnym wyposażeniu, w momencie swojej premiery był symbolem nowoczesności i funkcjonalności. Do jego najważniejszych cech należały:
- prosty, ergonomiczny kokpit,
- radiomagnetofon – luksus w tamtych czasach,
- przestronny bagażnik,
- ogrzewanie i wentylacja,
- regulowany fotel kierowcy.
Dane techniczne
Fiat 125p, choć zaprojektowany w latach 60., może pochwalić się imponującymi jak na swoje czasy danymi technicznymi. Stanowi doskonałe połączenie włoskiego designu z polską inżynieryjną myślą.
- Wymiary i masa – długość ok. 4,2 metra, szerokość ok. 1,6 metra, wysokość ok. 1,4 metra, masa własna wahała się w zależności od wersji od 1050 do 1100 kg
- Napęd był na tylną oś
- Moc wahała się od 60 do 75 KM
- Fiat 125p był wyposażony w manualną skrzynię biegów, cztero- lub pięciobiegową
- W zależności od wersji silnika, prędkość maksymalna wynosiła od około 145 km/h do 160 km/h
- Fiat 125p przyspieszał od 0 do 100 km/h w czasie około 16 sekund
- Zużycie paliwa było stosunkowo ekonomiczne jak na tamte czasy, wahało się między 9 a 12 litrów na 100 km w zależności od stylu jazdy i warunków drogowych
- Pojemność zbiornika paliwa wyniosła około 50 listów
- Fiat 125p był wyposażony w hamulce tarczowe na przednich kołach i bębnowe na tylnych
Klockowa wersja Fiata 125p od COBI
Fiat 125p, jako godny zastępca Warszawy, jest więcej niż samochodem – to żywa historia na czterech kołach. Jego różnorodność, znaczenie kulturowe i techniczne aspekty sprawiają, że stanowi model godny uwagi. Dla miłośników motoryzacji oraz kolekcjonerów mamy dobrą wiadomość bowiem Fiat 125p dostępny jest w wersji klockowej od COBI. W ofercie znajdziesz:
- FSO 125p 1.5 ME – skala 1:35, liczba elementów 106.
-
Historia z COBI: Lądowanie w Normandii – największa operacja desantowa w historii wojen
Lądowanie w Normandii, czyli otwierająca zachodni front II wojny światowej operacja desantowa, to wydarzenie, którym interesują się miłośnicy historii na całym świecie. Jak jednak przebiegały działania w trakcie D-Day, co je poprzedzało, jaki sprzęt został wykorzystany w czasie walk i jakie straty poniosła każda ze stron? Na te pytania odpowiadamy w kolejnym artykule serii „Historia z COBI”.5 minut czytaniaWięcej
-
Kalendarz premier na listopad '24
15 minut czytaniaWięcej
-
Historia z COBI: M142 Himars – mobilna siła artylerii rakietowej
Rakiety M142 Himars, czyli High Mobility Artillery Rocket System, stały się symbolem nowoczesnej artylerii rakietowej, zyskując uznanie na polach bitew na całym świecie. Od konfliktów na Bliskim Wschodzie po toczącą się obecnie wojnę w Ukrainie, rakiety Himars udowadniają swoją niezawodność i precyzję. W artykule przedstawimy historię tego systemu, jego zastosowanie w różnych konfliktach oraz wpływ na modernizację polskiej armii.4 minuty czytaniaWięcej