Klasyki motoryzacji z COBI. Fiat 126p - ikona polskich dróg

28.11.2023
5 minut czytania
Klasyki motoryzacji z COBI. Fiat 126p - ikona polskich dróg

Fiat 126p, pieszczotliwie nazywany „Maluchem”, złośliwie „Kaszlakiem”  jest nie tylko pojazdem, ale symbolem epoki, odgrywającym kluczową rolę w historii motoryzacji w Polsce. Jego wprowadzenie na rynek w latach 70. było odpowiedzią na rosnące potrzeby mobilności wśród polskich rodzin. Ten kompaktowy samochód, dzięki swojej praktyczności, niewielkim wymiarom oraz charakterystycznemu designowi, szybko zdobył serca milionów użytkowników.

Geneza i rozwój modelu

Geneza Fiata 126p wiąże się z początkami lat 70. XX wieku, kiedy to projektanci włoskiej firmy Fiat podjęli się zadania stworzenia następcy swojego dotychczasowego bestsellera – Fiata 500. Ideą przewodnią było zaprojektowanie samochodu, który byłby równie kompaktowy, ale oferowałby więcej przestrzeni wewnętrznej i lepsze osiągi. Wynikiem tych założeń był model 126, który zadebiutował w 1972 roku.

Od samego początku Fiat 126p miał za zadanie spełniać potrzeby rynków, gdzie niewielkie samochody miejskie były szczególnie poszukiwane. Włosi, znani ze swojej innowacyjności w dziedzinie motoryzacji, zastosowali w 126p szereg rozwiązań technicznych wyróżniających go na tle konkurencji. Jednym z nich był tylny silnik chłodzony powietrzem, który przyczynił się do uzyskania kompaktowych rozmiarów pojazdu oraz lepszego rozkładu masy.

W 1973 roku rozpoczęła się licencyjna produkcja Fiata 126p w Polsce, w fabrykach w Bielsku-Białej i Tychach. Był to ważny moment dla polskiego przemysłu motoryzacyjnego, gdyż Maluch, stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych symboli tamtejszego rynku.

W kolejnych latach Fiat 126p przeszedł liczne modyfikacje, w tym wprowadzenie modeli o ulepszonym wyposażeniu i bardziej zaawansowanych rozwiązaniach technicznych. Każda z tych zmian świadczyła o adaptacji modelu do rosnących wymagań i oczekiwań użytkowników, jednocześnie zachowując jego pierwotne założenia.

Produkcję tej wyjątkowej maszyny zakończono 22 września 2000 roku. Na zakończenie stworzono limitowaną serię „Happy End”, gdzie znalazło się 1000 samochodów. Połowa w kolorze żółty, połowa w czerwonym.

Fiat 126p w liczbach

Włoskie fabryki wyprodukowały ponad 1,3 miliona egzemplarzy tego modelu do 1980 roku. Z kolei w Polsce, w okresie od 1973 do 2000 roku, wyprodukowano łącznie 3,3 miliona sztuk, z czego niemal 900 tysięcy trafiło na eksport. Maluch zdobył popularność na wielu rynkach międzynarodowych, od Europy przez Azję po kontynenty afrykański i australijski. W niektórych krajach, jak na przykład w Chinach, był nawet popularny jako taksówka, co świadczy o jego uniwersalności i globalnym zasięgu.

Zawrotna cena, jak na tamte czasy

Historia Fiata 126p jest nie tylko opowieścią o samym pojeździe, ale także o ekonomicznych i społecznych realiach tamtych czasów. W 1973 roku, kiedy rozpoczęto przyjmowanie przedpłat na Polskiego Fiata 126p, cena samochodu wynosiła 69 tysięcy złotych. Ta kwota była znaczna, szczególnie w kontekście średnich zarobków, które wówczas wahały się między 3 a 4 tysiącami złotych miesięcznie. Zdobycie Malucha wymagało jednak nie tylko zgromadzenia odpowiedniej sumy, ale również uzyskania tzw. talonu, czyli przydziału na zakup samochodu. Trzeba było się więc sporo „nagimnastykować”, by stać się właścicielem tej wyjątkowej maszyny.

"Kaszlak" w kulturze masowej

Fiat 126p, potocznie zwany „Kaszlakiem”, zyskał swoją popularność nie tylko jako pojazd, ale również ważny element kultury masowej w Polsce. Jego unikalna nazwa wzięła się od charakterystycznego dźwięku silnika, kojarzonego z kaszlem. Ten samochód, będąc symbolem epoki, znalazł swoje miejsce w sercach Polaków, stając się bohaterem licznych dowcipów, filmów i piosenek. Można zobaczyć go w takich produkcjach jak: „Nie ma mocnych” czy „Czterdziestolatek”, „Nic śmiesznego”.

Kaszlak był często przedstawiany w mediach jako sympatyczny, choć nieco komiczny bohater, odzwierciedlając zarówno trudności, jak i humor życia w czasach PRL-u. Jego obecność w popkulturze była tak silna, że do dziś wiele osób wspomina go z sentymentem, przywołując wspomnienia związane z pierwszymi wycieczkami, randkami czy rodzinnymi podróżami.

Klasyki motoryzacji z COBI. Fiat 126p - ikona polskich dróg  - zdjęcie w treści artykułu

Fiat 126p w wersji klockowej od Cobi

Fiat 126p, który od dziesięcioleci rozpala wyobraźnię i pasję miłośników motoryzacji, teraz dostępny jest w zupełnie nowej, ekscytującej formie – jako model z klocków, stworzony przez firmę Cobi. Ta unikatowa wersja kultowego „Malucha” stanowi doskonałą propozycję zarówno dla dorosłych entuzjastów motoryzacji, jak i młodszych pokoleń, które dopiero odkrywają fascynujący świat samochodów. W naszej ofercie dostępny jest:

Najnowsze
  • Historia z COBI: Lądowanie w Normandii – największa operacja desantowa w historii wojen Historia z COBI: Lądowanie w Normandii – największa operacja desantowa w historii wojen
    Lądowanie w Normandii, czyli otwierająca zachodni front II wojny światowej operacja desantowa, to wydarzenie, którym interesują się miłośnicy historii na całym świecie. Jak jednak przebiegały działania w trakcie D-Day, co je poprzedzało, jaki sprzęt został wykorzystany w czasie walk i jakie straty poniosła każda ze stron? Na te pytania odpowiadamy w kolejnym artykule serii „Historia z COBI”.
    5 minut czytania
    Więcej
  • Kalendarz premier na listopad '24 Kalendarz premier na listopad '24
    15 minut czytania
    Więcej
  • Historia z COBI: M142 Himars – mobilna siła artylerii rakietowej Historia z COBI: M142 Himars – mobilna siła artylerii rakietowej
    Rakiety M142 Himars, czyli High Mobility Artillery Rocket System, stały się symbolem nowoczesnej artylerii rakietowej, zyskując uznanie na polach bitew na całym świecie. Od konfliktów na Bliskim Wschodzie po toczącą się obecnie wojnę w Ukrainie, rakiety Himars udowadniają swoją niezawodność i precyzję. W artykule przedstawimy historię tego systemu, jego zastosowanie w różnych konfliktach oraz wpływ na modernizację polskiej armii.
    4 minuty czytania
    Więcej