Przełącznik segmentów2

Rekordy z COBI: Lockheed SR-71 Blackbird - najszybszy samolot świata

26.02.2025
7 minut czytania
Rekordy z COBI: Lockheed SR-71 Blackbird - najszybszy samolot świata

Lockheed SR-71 Blackbird to prawdziwa legenda lotnictwa – najszybszy samolot zwiadowczy świata, który przez dekady pozostawał nieuchwytny dla wrogów. Osiągając prędkość ponad 3500 km/h i operując na wysokościach, do jakich nie docierały żadne inne maszyny, Blackbird stał się symbolem technologicznej potęgi USA w czasie zimnej wojny. Jak powstał? Jakie rekordy ustanowił? Co sprawiło, że nawet radzieckie pociski nie były w stanie go dosięgnąć? O tym wszystkim przeczytasz w naszym artykule z cyklu Rekordy z COBI. A jeśli chcesz mieć własnego Blackbirda, sięgnij po klockowy model COBI – wyjątkową replikę najszybszego samolotu świata!

Lockheed SR-71 Blackbird - najszybszy samolot świata i jego rekordy prędkości

Lockheed SR-71 Blackbird to maszyna, która na zawsze zapisała się w historii lotnictwa, bijąc niemal wszystkie rekordy prędkości i wysokości lotu wśród załogowych samolotów odrzutowych. I mimo upływu dekad, samolot ten pozostaje niepokonany. SR-71 osiągał prędkość przelotową ponad 3500 km/h (Mach 3,2–3,3) i operował na wysokości przekraczającej 25 000 metrów – znacznie wyżej niż większość myśliwców i rakiet przeciwlotniczych. W szczytowym momencie lotu przekraczał trzykrotność prędkości dźwięku, a jego silniki Pratt & Whitney J58 działały najefektywniej przy ekstremalnych prędkościach.

Jednym z jego najbardziej spektakularnych wyczynów był rekordowy lot z Nowego Jorku do Londynu 1 września 1974 roku. SR-71 pokonał trasę 5570 km w zaledwie 1 godzinę, 54 minuty i 56,4 sekundy, osiągając średnią prędkość 2908 km/h. Dla porównania – Concorde potrzebował na ten dystans niemal godzinę więcej! Blackbird był także mistrzem ucieczek. Podczas zimnej wojny wielokrotnie próbowano go zestrzelić, jednak żadnej rakiecie nigdy się to nie udało – w razie zagrożenia pilot po prostu… przyspieszał i błyskawicznie opuszczał strefę zagrożenia.

Historia powstania Blackbirda - Skunk Works, A-12 Oxcart i wyścig technologiczny

Historia Lockheeda SR-71 Blackbird sięga czasów zimnej wojny, kiedy to nabierał tempa wyścig technologiczny między USA a ZSRR. Po zestrzeleniu amerykańskiego samolotu szpiegowskiego U-2 w 1960 roku stało się jasne, że Stany Zjednoczone potrzebują maszyny szybszej i trudniejszej do wykrycia. Prace nad nią powierzono tajnemu oddziałowi Lockheeda – Skunk Works, kierowanemu przez Clarence’a „Kelly’ego” Johnsona. Tam narodził się projekt A-12 Oxcart, jednomiejscowy samolot zwiadowczy dla CIA, zdolny do lotów na ekstremalnych wysokościach z prędkością ponad Mach 3 – bezpośredni poprzednik SR-71.

Pierwszy lot A-12 odbył się 24 kwietnia 1962 roku w tajnej bazie Groom Lake (słynna Strefa 51). Szybko okazało się, że amerykańska armia potrzebuje wersji dwumiejscowej, dostosowanej do operacji w Siłach Powietrznych. Tak narodził się SR-71 Blackbird, który w 1964 roku wykonał swój pierwszy lot, a dwa lata później trafił do służby w USAF. Ciekawostką jest, że pierwotnie miał nosić oznaczenie RS-71, ale błąd w przemówieniu prezydenta Lyndona B. Johnsona sprawił, że oficjalnie przyjęto nazwę „SR-71”.

Projekt Blackbirda był przełomowy pod wieloma względami. Do jego budowy użyto tytanu, który pozwalał na wytrzymanie ekstremalnych temperatur przy prędkości ponad 3500 km/h. Paradoksalnie większość tego metalu pochodziła ze Związku Radzieckiego – Amerykanie zdobywali go poprzez fikcyjne firmy i pośredników, by nie zdradzić celu zakupów.

Rekordy SR-71 - prędkość Mach 3, wysokość lotu i przewaga nad rywalami

Lockheed SR-71 Blackbird to prawdziwy rekordzista lotnictwa. Jego osiągi do dziś pozostają poza zasięgiem większości samolotów. Najbardziej imponującym osiągnięciem była prędkość maksymalna – Mach 3,3 (ok. 3530 km/h). Podczas lotów przelotowych Blackbird przez długi czas utrzymywał prędkość ponad Mach 3, co pozwalało mu błyskawicznie pokonywać ogromne odległości. W 1976 roku ustanowił oficjalny rekord prędkości – 3529,56 km/h – oraz pułap operacyjny wynoszący ponad 25 900 metrów, gdzie większość myśliwców i rakiet przeciwlotniczych nie mogła go dosięgnąć. SR-71 nie tylko bił rekordy, ale także, dzięki swojej prędkości, unikał zestrzelenia. Podczas jednej z misji w 1986 roku, namierzony przez radzieckie rakiety, pilot Brian Shul po prostu przyspieszył – Blackbird osiągnął Mach 3,5, unikając trafienia. SR-71 był praktycznie nieosiągalny – nawet dla radzieckich MiG-25 Foxbat, zaprojektowanych specjalnie do jego przechwycenia. Maszyna zapisała się w historii także dzięki najszybszemu lotowi transatlantyckiemu. Jak już wspomnieliśmy na początku naszego artykułu, 1 września 1974 roku Blackbird  pokonał trasę Nowy Jork – Londyn w 1 godzinę, 54 minuty i 56,4 sekundy, niemal godzinę szybciej niż Concorde.

Technologia i konstrukcja Blackbirda – dlaczego był niezwyciężony?

SR-71 Blackbird to nie tylko najszybszy samolot świata, ale także jedna z najbardziej zaawansowanych konstrukcji w historii lotnictwa. Jego tytanowa budowa, zdolność lotu na ekstremalnych wysokościach i unikania radarów sprawiały, że był praktycznie nieuchwytny. Aż 85% płatowca wykonano z tytanu, co pozwalało wytrzymać temperatury przekraczające 500°C przy prędkościach Mach 3. Osłona kabiny pilota nagrzewała się do 316°C. Innowacyjne silniki Pratt & Whitney J58 działały jak hybryda turboodrzutowa i strumieniowa – powyżej Mach 2,5 przechodziły w tryb silnika strumieniowego, co zwiększało efektywność. Regulowane stożki kompresyjne zapewniały optymalny przepływ powietrza, umożliwiając lot z prędkością ponad 3500 km/h. Choć SR-71 nie był klasycznym samolotem stealth, jego kształt redukował odbicie radarowe, a czarne malowanie rozpraszało fale elektromagnetyczne i minimalizowało emisję cieplną. Nawet specjalne paliwo JP-7 miało wysoką temperaturę zapłonu, co chroniło przed samozapłonem w rozgrzanym kadłubie. Dzięki tym technologiom Blackbird pozostał nietykalny – mimo ponad 400 wystrzelonych rakiet, nigdy nie został zestrzelony.

Lockheed SR-71 Blackbird

Lockheed SR-71 Blackbird z COBI - zbuduj własny model!

Fascynuje Cię najszybszy samolot świata? Teraz możesz mieć go w swojej kolekcji! Lockheed SR-71 Blackbird – Executive Edition od COBI w skali 1:48 to wiernie odwzorowany model legendarnej maszyny. Zestaw zawiera 1424 elementy z precyzyjnymi nadrukami, oddającymi detale kadłuba, oznaczenia US Air Force i NASA. Wśród elementów znajdziesz m.in. ruchome lotki, otwierany kokpit, odczepiane podwozie i figurki pilota USAF i NASA w specjalnych skafandrach. Model posiada również podstawkę ekspozycyjną z tabliczką informacyjną, idealną dla pasjonatów lotnictwa i militariów.

Zbuduj własnego Blackbirda i poczuj namiastkę legendarnej technologii!

Produkty, które mogą Cię zainteresować
Najnowsze
  • Kalendarz premier na grudzień '25 Kalendarz premier na grudzień '25
    Przesyłamy zestawienie nadchodzących premier zestawów konstrukcyjnych COBI. Wśród nowości znajdują się zarówno kontynuacje popularnych serii, jak i zupełnie nowe modele, które trafią do sprzedaży w najbliższych tygodniach. Zachęcamy do zapoznania się z pełną listą i materiałami produktowymi.
    8 minut czytania
    Więcej
  • Klocki COBI jako idealny prezent na Święta/pod Choinkę Klocki COBI jako idealny prezent na Święta/pod Choinkę
    Zbliżające się święta Bożego Narodzenia to idealny moment, aby pomyśleć o wyjątkowych prezentach dla bliskich. Klocki konstrukcyjne COBI to propozycja, która doskonale sprawdzi się pod choinką – niezależnie od tego, czy obdarowujemy dziecko, nastolatka czy dorosłego kolekcjonera. Polska marka z ponad 35-letnią tradycją oferuje szeroką gamę zestawów, które łączą wysoką jakość wykonania z wartością edukacyjną i rozrywkową.
    8 minut czytania
    Więcej
  • TOP7, czyli najlepsze pomysły na prezent na Mikołajki dla dzieci od COBI TOP7, czyli najlepsze pomysły na prezent na Mikołajki dla dzieci od COBI
    Wybieranie prezentu na Mikołajki to niemałe wyzwanie dla rodziców czy dziadków. Jednak uśmiechnięta twarz dziecka rozpakowującego upominek i prawdziwa radość płynąca z zabawy nim, wynagradza ten „trud”.
    7 minut czytania
    Więcej