Historia z Cobi. Samochód Willys MB – najpopularniejsze auto II wojny światowej
Willys MB, znany również jako Jeep Willys, jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych pojazdów wojskowych II wojny światowej. Jego kompaktowe rozmiary, przemyślana i wytrzymała konstrukcja, a także możliwość adaptacji do różnych warunków terenowych zapewniły mu status legendy motoryzacji, który trwa do dziś.
Wyzwanie projektowe i powstanie Jeepa Willys MB
Początki Jeepa Willys MB sięgają 1940 roku, kiedy to armia amerykańska podjęła decyzję o zastąpieniu starych i przestarzałych pojazdów, nowym, lekkim samochodem rozpoznawczym. W związku z tym Departament Wojny Stanów Zjednoczonych ogłosił konkurs na projekt małej, wojskowej terenówki spełniającej szereg wymogów, takich jak:
- Napęd na cztery koła
- Rozstaw osi poniżej 80 cali (2032 mm)
- Trzy miejsca siedzące
- Nadwozie o prostokątnym kształcie ze składaną przednią szybą
- Ładowność na poziomie 600 funtów (272 kg)
- Masa własna nieprzekraczająca 1300 funtów (590 kg)
Początkowo do przetargu stanęły dwie firmy – American Bantam Car Manufacturing Company i Willys-Overland, a w późniejszym czasie dołączył także Ford Motor Company.
Prototyp firmy Bantam, oznaczony jako Bantam Reconnaissance Car (BRC), został przetestowany jako pierwszy i spotkał się z dużym uznaniem. Jednak armia amerykańska miała wątpliwości co do zdolności produkcyjnych firmy Bantam. Dlatego też plany techniczne BRC przekazano firmom Willys-Overland i Ford, które miały zaprezentować swoje wersje pojazdu. Willys-Overland wprowadził kilka ulepszeń, co zaowocowało modelem MA, który został później udoskonalony i przemianowany na MB. W stosunku do poprzednika, samochód Willys MB wyróżniał się przede wszystkim zmienioną kratownicą osłony chłodnicy. Nowa kratownica była szersza, a reflektory umieszczono w jej górnej części, tuż pod płaską, szeroką maską silnika. Ta zmiana nie tylko poprawiła wygląd pojazdu, ale także jego funkcjonalność, zapewniając lepsze chłodzenie silnika i łatwiejszy dostęp do reflektorów.
Dane techniczne Willys MB
Willys MB charakteryzował się kilkoma kluczowymi cechami technicznymi, które przyczyniły się do jego sukcesu na polu bitwy. Napędzany był czterocylindrowym silnikiem benzynowym (Willys L134) o pojemności 2,2 litra, znanym jako „Go Devil”, który generował moc 60 KM. Pojazd osiągał maksymalną prędkość około 105 km/h i zużywał średnio 13 litrów paliwa na 100 km, co było znakomitym wynikiem jak na tamte czasy.
Jeep Willys MB posiadał napęd na cztery koła, co zapewniało mu wyjątkową mobilność w trudnym terenie. Posiadał również solidną ramę i zawieszenie, co pozwalało mu przetrwać nawet najcięższe warunki bojowe. Podstawowy model MB używany był głównie do transportu żołnierzy i sprzętu, a także jako pojazd dowodzenia. Istniały również wersje z uzbrojeniem, takie jak MB z zamontowanym karabinem maszynowym Browning M1919.
Inne specjalistyczne wersje obejmowały Jeepy z radiostacjami, pojazdy sanitarne oraz modele przystosowane do przewożenia rannych. Niektóre Jeepy były wyposażane w pływaki, co umożliwiało im pokonywanie przeszkód wodnych.
Samochód Willys MB w akcji
Willys MB był używany przez wszystkie siły alianckie, w tym armię amerykańską, brytyjską, kanadyjską, a także przez wojska radzieckie w ramach Lend-Lease Act. Jego szybkość, wytrzymałość i wszechstronność sprawiały, że doskonale sprawdzał się w różnych warunkach klimatycznych i terenowych. Dowódcy cenili go za mobilność i niezawodność, które umożliwiały szybkie przemieszczanie się między oddziałami i koordynację działań wojennych. Generał Dwight D. Eisenhower wielokrotnie podkreślał znaczenie Jeepa Willys MB w odniesieniu do sukcesów wojsk alianckich, zaliczając go do jednego z trzech narzędzi, które wygrały wojnę.
Samochód Willys MB w klockowej wersji od COBI
Willys MB to nie tylko symbol II wojny światowej, ale także przykład doskonałego projektowania i inżynierii, który przetrwał próbę czasu. Dzięki modelom COBI takim jak:
- Medical Willys MB które wiernie odwzorowują wojskowy pojazd sanitarny przeznaczony do transportu medyków i sanitariuszy (130 elementów);
- Willys MB & Trailer – rozbudowany zestaw (200 elementów), który obejmuje Jeepa wyposażonego w ciężki karabin maszynowy oraz przyczepę, w której można przechowywać dodatkowe akcesoria;
- Willys MB – klasyczny zestaw, składający się ze 132 elementów stanowiących wierną replikę oryginalnego pojazdu
każdy może posiadać kawałek tej niezwykłej historii w swojej kolekcji.
-
Historia z COBI: Lądowanie w Normandii – największa operacja desantowa w historii wojen
Lądowanie w Normandii, czyli otwierająca zachodni front II wojny światowej operacja desantowa, to wydarzenie, którym interesują się miłośnicy historii na całym świecie. Jak jednak przebiegały działania w trakcie D-Day, co je poprzedzało, jaki sprzęt został wykorzystany w czasie walk i jakie straty poniosła każda ze stron? Na te pytania odpowiadamy w kolejnym artykule serii „Historia z COBI”.5 minut czytaniaWięcej
-
Kalendarz premier na listopad '24
15 minut czytaniaWięcej
-
Historia z COBI: M142 Himars – mobilna siła artylerii rakietowej
Rakiety M142 Himars, czyli High Mobility Artillery Rocket System, stały się symbolem nowoczesnej artylerii rakietowej, zyskując uznanie na polach bitew na całym świecie. Od konfliktów na Bliskim Wschodzie po toczącą się obecnie wojnę w Ukrainie, rakiety Himars udowadniają swoją niezawodność i precyzję. W artykule przedstawimy historię tego systemu, jego zastosowanie w różnych konfliktach oraz wpływ na modernizację polskiej armii.4 minuty czytaniaWięcej