Historia z COBI. Samolot IŁ-2 – Radziecki "latający czołg"

04.10.2023
5 minut czytania
Historia z COBI. Samolot IŁ-2 – Radziecki "latający czołg"

Samolot IŁ-2, nazywany również „latającym czołgiem”, jest jednym z najbardziej ikonicznych maszyn z okresu II Wojny Światowej. Jego niezwykła konstrukcja, historia i wkład w sukcesy Armii Czerwonej uczyniły go legendą wśród entuzjastów lotnictwa, chociaż nie brakuje także słów krytyki.

IŁ-2 stał się symbolem radzieckiego przemysłu lotniczego, demonstrując zdolności inżynierskie oraz determinację narodu w obliczu największego konfliktu w historii. Wielu ekspertów uważa, że bez jego wsparcia przebieg wojny mógłby być zupełnie inny. Jego obecność na niebie była znakiem nadziei dla radzieckich żołnierzy na froncie. Wielu pilotów postrzegało ten samolot jako swojego niezawodnego towarzysza w walce, a trwałość i skuteczność sprawiły, że stał się legendą nie tylko w ZSRR, ale także wśród aliantów.

Geneza „latającego czołgu”

W latach 30. XX wieku, w obliczu rosnącej potęgi niemieckich sił pancernych, ZSRR zdał sobie sprawę z potrzeby posiadania skutecznego samolotu przeciwczołgowego. W 1938 roku rozpoczęto prace nad takim projektem. Spośród kilku propozycji, wybrany został projekt Siergieja Iljuszyna, o nazwie TsKB-55. Kluczowym elementem tego samolotu był kadłub pokryty siedmiomilimetrowym pancerzem chroniący załogę, silnik i kluczowe komponenty maszyny. Iljuszyn, będąc doświadczonym inżynierem, wiedział, jak ważne jest połączenie siły ognia z ochroną. Jego wizja była nowatorska i przewidywała potrzeby przyszłych konfliktów. Pierwszy oblot tej maszyny miał miejsce w 1941 roku, tuż przed wybuchem wojny z Niemcami. W ciągu kilku lat produkcji stworzono ponad 36 000 egzemplarzy w różnych konfiguracjach, co czyni go jednym z najczęściej produkowanych samolotów w historii.

Użycie bojowe – samolot, który zmienił bieg wojny

IŁ-2 był samolotem szturmowym, który został stworzony z myślą o wsparciu wojsk lądowych na froncie wschodnim. Jego pancerna konstrukcja i potężne uzbrojenie czyniły go koszmarem dla niemieckich jednostek. Brał udział w wielu kluczowych bitwach, takich jak bitwa pod Stalingradem czy Kurskiem. Jego obecność na polu walki stanowiła synonim nadchodzącej ofensywy i przynosiła nadzieję radzieckim żołnierzom.

Ewolucja konstrukcji

Choć pierwotny projekt był obiecujący, radzieccy inżynierowie nie przestawali szukać sposobów na jego udoskonalenie. Wprowadzono wiele zmian, w tym redukcję liczby miejsc do jednego, co pozwoliło na znaczne zmniejszenie masy samolotu. Dodatkowo prototyp został wyposażony w potężniejszy silnik AM-38 o mocy 1700 KM. Te modyfikacje miały na celu zwiększenie skuteczności samolotu w walce. Dzięki nim IŁ-2 stał się bardziej manewrowy i mógł przenosić więcej amunicji.

Dane techniczne:

  • Typ – samolot szturmowy
  • Konstrukcja – metalowy dolnopłat z silnikiem widlastym
  • Załoga – 1 lub 2 osoby
  • Napęd – 1 silnik tłokowy, 12-cylindrowy widlasty Mikulin AM-38 lub AM-38F
  • Moc – AM-38 – 1177 kW (1600 KM), AM-38F – 1250 kW (1700 KM)
  • Wymiary:
    • Rozpiętość – 14,60 m
    • Długość – 11,65 m
    • Wysokość – 3,40 m
    • Powierzchnia nośna – 38,5 m²

Uzbrojenie:

  • 2 działa lotnicze SzWAK kal. 20 mm lub 2× WJa-23 kal. 23 mm lub 2× NS-37 kal. 37 mm (w krawędziach natarcia skrzydeł)
  • 2 karabiny maszynowe SzKAS kal. 7,62 mm (w krawędziach natarcia skrzydeł)
  • 1 ruchomy karabin maszynowy UBT kal. 12,7 mm (w tylnej kabinie)
  • Uzbrojenie bombowe – 400-600 kg bomb
  • Pociski rakietowe – na podwieszeniach zewnętrznych 4-8 pocisków rakietowych RS-82/RS-132

Wersje samolotu IŁ-2 w Polsce

Polska, będąc sojusznikiem Związku Radzieckiego, również otrzymała na swoje wyposażenie samoloty IŁ-2. Wersje te były nieco zmodyfikowane i dostosowane do potrzeb polskiego lotnictwa. Otrzymaliśmy w sierpniu 1944 roku maszyny Iljuszyn IŁ-2m3, które brały udział w walkach o Warszawę, Kołobrzeg czy forsowaniu Odry.

Historia z COBI. Samolot IŁ-2 – Radziecki

Samolot IŁ-2 w wersji klockowej od COBI

Dla wszystkich zafascynowanych historią samolotu IŁ-2, mamy doskonałą wiadomość. Teraz możesz mieć własną wersję tego legendarnego samolotu w formie klocków COBI. To doskonała okazja, aby poczuć ducha historii i przypomnieć sobie o bohaterskiej służbie tej maszyny. W naszej ofercie znajdziesz:

Najnowsze
  • Kalendarz premier na listopad '24 Kalendarz premier na listopad '24
    15 minut czytania
    Więcej
  • Historia z COBI: M142 Himars – mobilna siła artylerii rakietowej Historia z COBI: M142 Himars – mobilna siła artylerii rakietowej
    Rakiety M142 Himars, czyli High Mobility Artillery Rocket System, stały się symbolem nowoczesnej artylerii rakietowej, zyskując uznanie na polach bitew na całym świecie. Od konfliktów na Bliskim Wschodzie po toczącą się obecnie wojnę w Ukrainie, rakiety Himars udowadniają swoją niezawodność i precyzję. W artykule przedstawimy historię tego systemu, jego zastosowanie w różnych konfliktach oraz wpływ na modernizację polskiej armii.
    4 minuty czytania
    Więcej
  • Historia z COBI: Samochód pancerny "Kubuś" – symbol odwagi powstańców warszawskich Historia z COBI: Samochód pancerny "Kubuś" – symbol odwagi powstańców warszawskich
    Samochód pancerny „Kubuś” to jeden z najbardziej ikonicznych pojazdów, które wzięły udział w Powstaniu Warszawskim. Zbudowany przez żołnierzy Armii Krajowej w zaledwie kilka dni, stał się symbolem niezwykłej pomysłowości i determinacji warszawskich powstańców. Choć jego historia obejmuje zaledwie kilka tygodni walk, to opowieści o „Kubusiu” po dziś dzień często pojawiają się we wspomnieniach o heroicznych zmaganiach w czasie tego zbrojnego zrywu.
    4 minuty czytania
    Więcej