Jak klocki wpływają na rozwój dziecka? Czego uczy nas zabawa klockami?
Wszyscy jako dzieci, na pewno mieliśmy rewelacyjne doświadczenia związane z zabawą klockami. Niektórzy z nas nawet teraz, towarzysząc swoim dzieciom, chętnie do niej wracają. Nie ma w tym nic dziwnego. Klocki to wprost genialny wynalazek – genialny w swojej prostocie. Zapewniają wciągającą zabawę na wiele godzin. Dają pole do działania wyobraźni. Towarzyszą w kształtowaniu najistotniejszych umiejętności na różnych etapach życia dzieci. Czego uczy zabawa klockami i jak wpływa na rozwój dziecka?
Male klocki – wielkie umiejętności
Po przeczytaniu tego artykuły każdy z nas na pewno trochę inaczej spojrzy na klocki i znacznie bardziej je doceni. Ta trochę niepozorna, ale kochana zabawka wspiera w rozwoju najważniejszych umiejętności w zasadzie niezależnie od wieku. Niejednokrotnie dowiedli tego naukowcy. Powinniśmy z chęcią podsuwać ją naszym dzieciom i sami włączać się w te zabawy.
Jak klocki uczą samodzielności?
Klocki mogą towarzyszyć w rozwoju i poznawania świata już dwulatkom. Wtedy i przez kilka kolejnych lat bardzo mocno wspierają dzieci w rozwijaniu koordynacji wzrokowo-ruchowej i sprawności manualnej. Kolorowe elementy zachęcają do chwytania, przekładania na inne miejsce, wykonywania jeszcze bardziej precyzyjnych ruchów. Rzadko zastanawiamy się nad tym, że te małe ruchy składają się w końcu na milowe kroki, które sprawiają, że dziecko staje się coraz bardziej samodzielne.
Układanie klocków a logiczne myślenie
Na pewno nie zdziwi nas, że konstruowanie budowli z klocków powiązane jest z kształtowaniem logicznego myślenia, poznawania świata przyczyn i skutków. Dzieje się to już na wczesnym etapie dzieciństwa dzięki temu, że zabawa klockami bazuje na dopasowywaniu elementów. Może to dotyczyć zarówno sytuacji, w których trzeba odwzorować na przykład jakąś budowlę lub postawić taką, która się nie rozpadnie. Dla dzieci to doskonała lekcja fizyki i matematyki w jednym. Wystarczy klocki dopasować do wieku i umiejętności dziecka, a proces uczenia się będzie przebiegał zupełnie naturalnie. Dla najmłodszych – już 3- i 4-latków – polecamy nieskomplikowane zestawy składające się z dużych elementów. Mogą to być na przykład Wieża startowa Jett lub figurka do składania Donnie Super Wings – oba zestawy nawiązują do serialu dla dzieci „Super Wings”.
Układanie klocków to również doskonała zabawa kształtująca myślenie przestrzenne, ucząca obserwowania relacji, jakie zachodzą pomiędzy poszczególnymi elementami. W przypadku młodszych dzieci, klocki możemy wykorzystać do uczenia ich nazywania zależności w przestrzeni – rozumienia co oznacza klocek „na”, „przed” czy „za”.
Rozwijanie kreatywności i zdolności językowych z klockami
Klocki są także fantastycznym narzędziem do rozwijania wyobraźni, dzięki temu, że są prostymi elementami, dopóki nie nadamy im kształtu. W tej zabawie każdy jest kreatorem, a klocki jedynie środkiem (choć oczywiście ważnym) do celu. Pozwalają nam materializować pomysły, nawet te najbardziej szalone. Dzieci w procesie budowania, który jest również procesem tworzenia, mogą swobodnie wyrażać siebie. Mogą tworzyć wyobrażone światy, co z kolei jest naturalnym i bardzo potrzebnym etapem rozwoju intelektualnego.
Takie światy powstają spontanicznie, a czasem są inspirowane przygodami ulubionego bohatera filmowego. Tacy bohaterzy w postaci zabawek – np. figurka Biedronki Miraculous czy jeden z pojazdów akcji „Psi Patrol” – zachęcają do tworzenia całych światów z klocków na potrzeby zabawy. A w tym świecie toczą się historie, które dziecko chętnie opowiada, nawet, co nie powinno nas dziwić, samemu sobie. To z kolei bardzo pozytywnie wpływa na rozwój mowy i zdolności językowych.
Klocki nie tylko dla dzieci
Klocki w procesie poznawania świata towarzyszą nie tylko małym dzieciom. Bawią się nimi także kilkunastolatkowie, nie wspominając o dorosłych. Ale zestawy, których używają, są znacznie bardziej skomplikowane, wymagające sporo czasu i cierpliwości w składaniu. To jednocześnie zestawy kolekcjonerskie, z którymi można poznawać na przykład współczesną historię militarną i jej najsłynniejsze maszyny bojowe. Zestawy klocków takie jak WW1 czy WW2 mogą być używane jako bardzo atrakcyjny element nauki historii.
-
Historia z COBI: Lądowanie w Normandii – największa operacja desantowa w historii wojen
Lądowanie w Normandii, czyli otwierająca zachodni front II wojny światowej operacja desantowa, to wydarzenie, którym interesują się miłośnicy historii na całym świecie. Jak jednak przebiegały działania w trakcie D-Day, co je poprzedzało, jaki sprzęt został wykorzystany w czasie walk i jakie straty poniosła każda ze stron? Na te pytania odpowiadamy w kolejnym artykule serii „Historia z COBI”.5 minut czytaniaWięcej
-
Kalendarz premier na listopad '24
15 minut czytaniaWięcej
-
Historia z COBI: M142 Himars – mobilna siła artylerii rakietowej
Rakiety M142 Himars, czyli High Mobility Artillery Rocket System, stały się symbolem nowoczesnej artylerii rakietowej, zyskując uznanie na polach bitew na całym świecie. Od konfliktów na Bliskim Wschodzie po toczącą się obecnie wojnę w Ukrainie, rakiety Himars udowadniają swoją niezawodność i precyzję. W artykule przedstawimy historię tego systemu, jego zastosowanie w różnych konfliktach oraz wpływ na modernizację polskiej armii.4 minuty czytaniaWięcej