Klasyki motoryzacji z COBI. Trabant 601 – niemiecki samochód dla ludu

19.12.2023
5 minut czytania
Klasyki motoryzacji z COBI. Trabant 601 – niemiecki samochód dla ludu

Trabant 601, zwany również „samochodem dla ludu”, jest bez wątpienia jedną z najbardziej charakterystycznych ikon niemieckiej motoryzacji. Jego historia rozpoczyna się w czasach powojennych Niemiec Wschodnich, kiedy to stał się symbolem przystępności i inżynieryjnej innowacyjności. Produkcję tego modelu rozpoczęto w 1964 roku, a zakończono w 1990 roku. Samochód został stworzony w kombinacie VEB Sachsenring Automobilwerke w Zwickau i był odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na przystępne cenowo środki transportu. Warto zaznaczyć, że mimo prostoty w konstrukcji, odzwierciedlał ówczesne trendy oraz potrzeby społeczne, stając się nieodłącznym elementem życia codziennego. Jego wyjątkowy design oraz charakterystyczne cechy techniczne sprawiły, że zyskał status kultowego, a jego wpływ na kulturę i motoryzację jest odczuwalny do dziś.

Trabant – satelita. O co tu chodzi?

Nazwa „Trabant” to po niemiecku „satelita”, a z rosyjskiego „towarzysz podróży”. Jak więc sam rozumiesz nasz kultowy samochód nie bez przyczyny zyskał tę nazwę. Określenie to zostało mu nadane 4 października 1957 roku i stanowiło hołd dla radzieckiego sputnika, który wystrzelono właśnie tego dnia. Trabant miał być samochodem dostępnym dla każdego i tak się właśnie stało. W bardzo szybkim tempie stał się towarzyszem podróży nie tylko w NRD, ale także w krajach bloku komunistycznego.

Warto również wspomnieć, że poza oficjalną nazwą zyskał on liczne przezwiska takie jak:

  • Trabi
  • Mydelniczka
  • Skrzydlak
  • Trampek
  • Kartonowe pudełko
  • Ford Karton
  • Zemsta Honeckera

Nawet polska Syrenka czy Mały Fiat nie doczekali się tak licznych określeń, co tylko pokazuje jego popularność w społeczeństwie.

Jak to wszystko się zaczęło?

Geneza Trabanta 601 wiąże się ściśle z potrzebami powojennego społeczeństwa, które poszukiwało ekonomicznego, funkcjonalnego środka transportu. Konstruktorzy z VEB Sachsenring postawili na prostotę i efektywność, co zaowocowało stworzeniem unikatowego pojazdu. Kluczowym elementem tego modelu był dwusuwowy silnik zapewniający wystarczającą moc przy minimalnych kosztach produkcji oraz eksploatacji. Co więcej, zastosowanie Duroplastu – rodzaju tworzywa sztucznego do produkcji karoserii – było w tamtym czasie nowatorskim podejściem, znacznie obniżającym koszty i masową dostępność samochodu. Duroplast, choć dziś może wydawać się przestarzałym materiałem, był wówczas przełomem technologicznym, umożliwiającym produkcję lekkich, ale wytrzymałych elementów karoserii.

Trabant 601 i modele, które powstały w kolejnych latach

Trabant 601, kultowy samochód z NRD, doczekał się kilku interesujących wersji w trakcie swojej produkcji. W 1965 roku pojawił się model Universal, będący praktycznym kombi z większą przestrzenią bagażową. W kwietniu 1966 zadebiutowała wersja 601L, oznaczająca wyższy poziom wyposażenia, choć zmiany były skromne. W 1967 roku zaprezentowano nadwozie otwarte, a rok później silnik otrzymał niewielkie modyfikacje, podnoszące moc do 26 KM. W latach 1986-1988 powstał model sportowy 800 RS z silnikiem o mocy 65 KM, który osiągał prędkość do 160 km/h. Mimo ambitnych planów i znaczącego wzrostu mocy silnika projekt ten nie przekształcił się w masową produkcję, pozostając jedynie interesującym eksperymentem inżynieryjnym.

Specyfikacja, dane techniczne oraz cechy

  • Liczba wyprodukowanych pojazdów – 3 096 099 sztuk
  • Silnik – R2: 0,6 l o mocy 23 i 26 KM
  • Spalanie – 8 l
  • W 27 sekund przyspieszał do 100 km/h
  • 4-biegowa manualna skrzynia biegów
  • Napędprzedni
  • 2 drzwiowy
  • Waga samochodu – 950 kg
  • Liczba miejsc 2-4
  • Pojemność bagażnika 415 l

Klasyki motoryzacji z COBI. Trabant 601 – niemiecki samochód dla ludu - zdjęcie w treści artykułu

Trabant 601 w wersji klockowej od COBI

Dzisiaj, dzięki firmie COBI, miłośnicy Trabanta mają możliwość zbudowania własnego modelu tego kultowego samochodu w wersji klockowej. To nie tylko hołd dla klasyki motoryzacji, ale też okazja do stworzenia czegoś wyjątkowego własnymi rękami. Modele klockowy Trabanta 601 oraz inne wersje są wiernymi replikami oryginałów, zachowując wszystkie charakterystyczne elementy oraz kultowy design. To idealny sposób na przypomnienie historii tego niezwykłego pojazdu i cieszenie się jego obecnością w nowoczesnym wydaniu.

W ofercie Cobi dostępne są:

Najnowsze
  • Historia z COBI: Lądowanie w Normandii – największa operacja desantowa w historii wojen Historia z COBI: Lądowanie w Normandii – największa operacja desantowa w historii wojen
    Lądowanie w Normandii, czyli otwierająca zachodni front II wojny światowej operacja desantowa, to wydarzenie, którym interesują się miłośnicy historii na całym świecie. Jak jednak przebiegały działania w trakcie D-Day, co je poprzedzało, jaki sprzęt został wykorzystany w czasie walk i jakie straty poniosła każda ze stron? Na te pytania odpowiadamy w kolejnym artykule serii „Historia z COBI”.
    5 minut czytania
    Więcej
  • Kalendarz premier na listopad '24 Kalendarz premier na listopad '24
    15 minut czytania
    Więcej
  • Historia z COBI: M142 Himars – mobilna siła artylerii rakietowej Historia z COBI: M142 Himars – mobilna siła artylerii rakietowej
    Rakiety M142 Himars, czyli High Mobility Artillery Rocket System, stały się symbolem nowoczesnej artylerii rakietowej, zyskując uznanie na polach bitew na całym świecie. Od konfliktów na Bliskim Wschodzie po toczącą się obecnie wojnę w Ukrainie, rakiety Himars udowadniają swoją niezawodność i precyzję. W artykule przedstawimy historię tego systemu, jego zastosowanie w różnych konfliktach oraz wpływ na modernizację polskiej armii.
    4 minuty czytania
    Więcej