Historia z Cobi. Lotniskowiec Akagi – symbol japońskiej dominacji na Pacyfiku

14.06.2024
5 minut czytania
Historia z Cobi. Lotniskowiec Akagi – symbol japońskiej dominacji na Pacyfiku

Lotniskowiec Akagi był jednym z najważniejszych okrętów Japońskiej Marynarki Wojennej, który odegrał kluczową rolę w wielu strategicznych operacjach na Pacyfiku i zapisał się na kartach historii jako symbol morskiej potęgi Japonii. Historia Akagi, od początków konstrukcji jako krążownik liniowy, przez gruntowną modernizację i przebudowę aż po tragiczny koniec, odzwierciedla fenomen Nippon Kaigun – Cesarskiej Marynarki Wojennej Wielkiej Japonii.

Początki Akagi: Od krążownika do lotniskowca

Początki lotniskowca Akagi wiążą się z planami rozwoju Japońskiej Marynarki Wojennej, a w szczególności z programem Hachihachi Kantai, potocznie zwanym „Flota Osiem-Osiem”. Zakładał on budowę ośmiu pancerników i ośmiu krążowników liniowych, które wraz z innymi okrętami uczynić miały z Japonii dominującą siłę morską na Pacyfiku.

Stępkę pod budowę krążownika Akagi położono 6 grudnia 1920 roku, jednak projekt nigdy nie został dokończony w pierwotnej wersji. W 1922 roku Japonia, razem z innymi światowymi mocarstwami, podpisała Traktat Waszyngtoński, nakładający ograniczenia na budowę dużych jednostek bojowych. W efekcie tych postanowień japońskie dowództwo marynarki wojennej podjęła decyzję o przebudowie Akagi na lotniskowiec, co zakończyło się sukcesem i wejściem okrętu do służby 27 marca 1927 roku.

Akagi początkowo wyposażony był w trzy pokłady lotnicze zdolne do operowania 60 samolotami i górnym pokładem o długości 190,2 m. Szybki rozwój lotnictwa, wzrost ciężaru samolotów i długości pokładu niezbędnego do ich startu i lądowania, wymusiły kolejne przebudowy i ulepszenia lotniskowca. W latach 1935-38 Akagi przeszedł kompleksową modernizację, w trakcie której liczba pokładów startowych została zredukowana do jednego, ale za to znacznie dłuższego – 249,17 m, co pozwalało na przenoszenie 91 samolotów różnych typów. Uzbrojenie okrętu obejmowało 6 pojedynczych dział kal. 200 mm oraz szereg dział przeciwlotniczych, co czyniło go potężnym narzędziem w arsenale cesarskiej marynarki wojennej.

Akagi w akcji: Pearl Harbor i późniejsze operacje

Lotniskowiec Akagi był flagowym okrętem wiceadmirała Chuichi Nagumo biorącym udział w ataku na Pearl Harbor 7 grudnia 1941 roku. Tego dnia japońskie siły powietrzne, startujące z pokładów Akagi oraz pięciu innych lotniskowców, przeprowadziły skoordynowany i niespodziewany nalot na amerykańską bazę marynarki wojennej, zadając US Navy ogromne straty. W wyniku nalotu zniszczonych lub uszkodzonych zostało 18 okrętów, w tym 8 pancerników, z których 5 osiadło na dnie, m.in. USS Arizona i USS Oklahoma. W następstwie tych wydarzeń 8 grudnia 1941 roku Stany Zjednoczone wypowiedziały wojnę Japonii. 

Po ataku na Pearl Harbor, Akagi odegrał kluczową rolę w serii operacji ofensywnych na Pacyfiku, wspierając japońskie działania desantowe w Rabaul i na Wyspach Bismarcka. Lotniskowiec przeprowadził również serię nalotów na portugalski Timor Wschodni, Jawę, wyspy Celebes, a nawet Port Darwin na północnym wybrzeżu Australii, gdzie jego samoloty zatopiły amerykańskie niszczyciele USS Peary i USS Edsall.

W kwietniu 1942 roku lotniskowiec wziął udział w „operacji C” znanej również jako rajd na Ocean Indyjski, gdzie samoloty Kido Butai atakowały alianckie bazy i okręty, utrudniając ruch i zaopatrzenie sił alianckich w regionie. Do kolejnych istotnych wydarzeń z udziałem Akagi doszło w maju 1942 roku na Morzu Koralowym, które przeszły do historii jako pierwsza bitwa lotniskowców.

Upadek giganta: bitwa o Midway i zatopienie Akagi

Bitwa o Midway, stoczona 4 czerwca 1942 roku, stanowiła ostateczny sprawdzian możliwości bojowych lotniskowca Akagi. Mimo starannych przygotowań do operacji określanej kryptonimem „Mi” amerykańskim siłom udało się przechwycić i rozszyfrować japońską depeszę z planami ataku na Midway. W wyniku zaciętych walk lotniczych, Akagi został trafiony przez bombowce nurkujące USS Enterprise. Bomby wywołały pożary, które szybko wymknęły się spod kontroli, doprowadzając do poważnych uszkodzeń. Mimo wysiłków załogi, okręt nie nadawał się do dalszej walki i został ostatecznie zatopiony przez własne torpedy, aby zapobiec jego przechwyceniu przez wroga.

Lotniskowiec Akagi w klockowej wersji od Cobi

Lotniskowiec Akagi

Lotniskowiec Akagi to legendarny okręt japońskiej floty, który na trwałe wpisał się w historię II wojny światowej dzięki swojej imponującej roli w kluczowych operacjach morskich. Model okrętu stworzony przez COBI to prawdziwa gratka dla kolekcjonerów, miłośników militariów i entuzjastów II wojny światowej, którzy pragną odtworzyć i pogłębić historię tego niezwykłego lotniskowca. W ofercie COBI dostępny jest model:

Najnowsze
  • Historia z COBI: Lądowanie w Normandii – największa operacja desantowa w historii wojen Historia z COBI: Lądowanie w Normandii – największa operacja desantowa w historii wojen
    Lądowanie w Normandii, czyli otwierająca zachodni front II wojny światowej operacja desantowa, to wydarzenie, którym interesują się miłośnicy historii na całym świecie. Jak jednak przebiegały działania w trakcie D-Day, co je poprzedzało, jaki sprzęt został wykorzystany w czasie walk i jakie straty poniosła każda ze stron? Na te pytania odpowiadamy w kolejnym artykule serii „Historia z COBI”.
    5 minut czytania
    Więcej
  • Kalendarz premier na listopad '24 Kalendarz premier na listopad '24
    15 minut czytania
    Więcej
  • Historia z COBI: M142 Himars – mobilna siła artylerii rakietowej Historia z COBI: M142 Himars – mobilna siła artylerii rakietowej
    Rakiety M142 Himars, czyli High Mobility Artillery Rocket System, stały się symbolem nowoczesnej artylerii rakietowej, zyskując uznanie na polach bitew na całym świecie. Od konfliktów na Bliskim Wschodzie po toczącą się obecnie wojnę w Ukrainie, rakiety Himars udowadniają swoją niezawodność i precyzję. W artykule przedstawimy historię tego systemu, jego zastosowanie w różnych konfliktach oraz wpływ na modernizację polskiej armii.
    4 minuty czytania
    Więcej