Historia z COBI: Samochód pancerny "Kubuś" – symbol odwagi powstańców warszawskich
Samochód pancerny „Kubuś” to jeden z najbardziej ikonicznych pojazdów, które wzięły udział w Powstaniu Warszawskim. Zbudowany przez żołnierzy Armii Krajowej w zaledwie kilka dni, stał się symbolem niezwykłej pomysłowości i determinacji warszawskich powstańców. Choć jego historia obejmuje zaledwie kilka tygodni walk, to opowieści o „Kubusiu” po dziś dzień często pojawiają się we wspomnieniach o heroicznych zmaganiach w czasie tego zbrojnego zrywu. Oto historia tego legendarnego pojazdu, który na zawsze zapisał się w pamięci Warszawiaków i miłośników historii.
Samochód pancerny "Kubuś" – powstanie i pierwsze misje
Samochód pancerny „Kubuś” skonstruowany został w czasie Powstania Warszawskiego w sierpniu 1944 roku. Jego stworzenie było odpowiedzią na potrzebę zapewnienia powstańcom dodatkowej ochrony podczas ataku na Uniwersytet Warszawski, który był strategicznym punktem w niemieckich rękach. Wykorzystując podwozie ciężarowego Chevroleta 157 oraz dostępne materiały, w tym stalowe blachy i sprzęt z Elektrowni Warszawskiej, grupa żołnierzy Armii Krajowej pod przewodnictwem Waleriana Bieleckiego ps. „Jan” zrealizowała projekt w ciągu zaledwie kilkunastu dni. Pierwsze misje „Kubusia” miały miejsce pod koniec sierpnia 1944 roku. Pojazd, uzbrojony w ręczny karabin maszynowy DP oraz miotacz ognia, wspierał dwa ataki na Uniwersytet Warszawski – niestety oba zakończyły się niepowodzeniem z powodu silnej obrony niemieckiej. Mimo to, „Kubuś” stał się prawdziwą legendą Powstania, świadcząc o determinacji, a zarazem pomysłowości warszawiaków.
Jak "Kubuś" stał się symbolem pojazdów Powstania Warszawskiego
Choć „Kubuś” uczestniczył jedynie w kilku akcjach bojowych, to jego znaczenie wykracza daleko poza skalę tych wydarzeń. Był to jeden z nielicznych improwizowanych pojazdów opancerzonych użytych przez powstańców warszawskich. Stał się symbolem nie tylko odwagi, ale także kreatywności i determinacji ludzi walczących o wolność stolicy. Kiedy Powstanie upadło, „Kubuś” został porzucony na Powiślu. Odnaleziono go dopiero po wyzwoleniu Warszawy. Przewieziony do Muzeum Wojska Polskiego, stał się jednym z najważniejszych eksponatów związanych z Powstaniem Warszawskim, przypominając wszystkim o bohaterstwie powstańców. Pojazd doczekał się również renowacji oraz powstania repliki, która od 2004 roku jest eksponowana w Muzeum Powstania Warszawskiego. Dziś „Kubuś” to nie tylko niepowtarzalny relikt przeszłości, ale także symbol walki o wolność i patriotyzmu.
"Kubuś" – techniczne szczegóły i wyposażenie bojowe
Jak już wspomnieliśmy wcześniej, samochód pancerny „Kubuś” został zbudowany na bazie ciężarówki Chevrolet 157, którą dostosowano do potrzeb powstańców warszawskich. Pojazd był przystosowany do napędu benzynowego, po wcześniejszym usunięciu agregatu na gaz drzewny. Jego opancerzenie stanowiły stalowe blachy o różnej grubości, które znaleziono m.in. w warsztacie samochodowym na ul. Tamka. Blachy te, mimo że nie były najwyższej jakości, zostały zamontowane w taki sposób, by zwiększyć ich wytrzymałość – powstańcy zastosowali dwuwarstwowe płyty oddzielone od siebie przestrzenią, co poprawiało ochronę załogi przed pociskami. Uzbrojenie „Kubusia” obejmowało radziecki ręczny karabin maszynowy DP kalibru 7,62 mm, miotacz ognia oraz granaty ręczne. Do pojazdu wsiadano przez otwór w podłodze, co było nietypowym, lecz skutecznym rozwiązaniem w warunkach wojennych. Samochód opancerzony „Kubuś” posiadał również kamuflaż w postaci brązowo-szarych łat, które zostały namalowane przez Stanisława Kopfa ps. „Malarz”.
Samochód opancerzony "Kubuś" – klockowa wersja z historią w tle
Klockowy model „Kubusia” w skali 1:35 marki COBI to wyjątkowy zestaw, który pozwala miłośnikom historii samodzielnie odtworzyć ten legendarny powstańczy pojazd. Został on zaprojektowany z dbałością o każdy szczegół – od wiernie odwzorowanego opancerzenia, po charakterystyczne elementy, takie jak otwierany górny właz oraz nietypowe wejście przez podłogę. Zestaw składa się z 302 elementów, a dołączone dwie figurki przedstawiają powstańców warszawskich – w szarych kombinezonach, z biało-czerwonymi opaskami na ramieniu i symbolicznymi detalami, takimi jak naszywka Kolumny Motorowej „Wydra”. Dzięki współpracy z Muzeum Wojska Polskiego, model odzwierciedla oryginał znajdujący się w muzealnych zbiorach.
- Kubuś: liczba elementów 302, skala 1:35
-
Kalendarz premier na grudzień '24
15 minut czytaniaWięcej
-
Historia z COBI: Bitwa pod Hannut – wielkie starcie pancerne sił niemieckich i alianckich
Bitwa pod Hannut to starcie pancerne, którego przebieg jest szczególnie fascynujący dla wszystkich osób zainteresowanych specyfikacją czołgów i innego sprzętu wykorzystywanego w czasie II wojny światowej. To w jej trakcie potężne francuskie S-35 stawiały bowiem opór niemieckim maszynom Panzer I i Panzer II, a nawet Panzer III i Panzer IV. Jak przebiegało jednak to starcie? Tego dowiesz się z poniższego artykułu stanowiącego część cyklu „Historia z COBI”.6 minut czytaniaWięcej
-
Historia z COBI: Lądowanie w Normandii – największa operacja desantowa w historii wojen
Lądowanie w Normandii, czyli otwierająca zachodni front II wojny światowej operacja desantowa, to wydarzenie, którym interesują się miłośnicy historii na całym świecie. Jak jednak przebiegały działania w trakcie D-Day, co je poprzedzało, jaki sprzęt został wykorzystany w czasie walk i jakie straty poniosła każda ze stron? Na te pytania odpowiadamy w kolejnym artykule serii „Historia z COBI”.5 minut czytaniaWięcej