Klasyki motoryzacji z COBI. Wartburg 353, czyli jak niemiecki klasyk zdobył serca miłośników motoryzacji

13.02.2024
5 minut czytania
Klasyki motoryzacji z COBI. Wartburg 353, czyli jak niemiecki klasyk zdobył serca miłośników motoryzacji

W świecie motoryzacji istnieją modele, które nie tylko zapisują się złotymi zgłoskami w historii, ale również stają się symbolem epoki, w której zostały stworzone. Wartburg 353 to właśnie taki modelem. Jego niepowtarzalna konstrukcja, historia oraz charakterystyczne cechy sprawiają, że do dziś stanowi obiekt pożądania kolekcjonerów i miłośników motoryzacji.

Odkryj legendę szos – Wartburg 353

Wartburg 353, pojazd, który zadebiutował na rynku w 1966 roku, był produkowany przez niemiecką firmę Automobilwerk Eisenach aż do roku 1989. Jego nazwa pochodzi od zamku Wartburg, znajdującego się w Eisenach, co dodaje mu historycznego kolorytu. Wartburg 353 był następcą modelu 312 i od samego początku zyskał uznanie za swoją niezawodność, przestronność oraz stosunkowo niskie koszty utrzymania. Uważano go za samochód, który z powodzeniem łączył w sobie funkcjonalność z elegancją, co sprawiło, że szybko zdobył popularność zarówno w Niemczech Wschodnich, jak i na eksportowych rynkach, np. w Wielkiej Brytanii czy Belgii. Jego konstrukcja, choć prosta, była przemyślana i dostosowana do potrzeb użytkowników, przyczyniając się do trwałości i łatwości w utrzymaniu. Z tego też względu Wartburg 353 stał się symbolem nie tylko niemieckiej inżynierii, ale również pragmatyzmu oraz funkcjonalności, które docenili użytkownicy na całym świecie. Jego eksport do krajów zachodnich był możliwy dzięki atrakcyjnemu stosunkowi ceny do jakości, co w czasach zimnej wojny stanowiło nie lada osiągnięcie.

Twórcy i użytkowanie

Za projekt Wartburga 353 odpowiedzialni byli inżynierowie z Automobilwerk Eisenach, którzy z niezwykłą pasją i zaangażowaniem podjęli się zadania stworzenia pojazdu, który mógłby sprostać wymaganiom zarówno codziennego użytkowania, jak i bardziej ekstremalnych warunków drogowych. Wartburg 353 był wykorzystywany nie tylko jako samochód rodzinny, ale również służył w policji, poczcie oraz jako taksówka, podkreślając swoją wszechstronność i niezawodność.

Za kierownicą Wartburga

Wartburg 353 wyróżniał się na tle innych pojazdów swojego czasu bogatym wyposażeniem. Standardowa wersja oferowała między innymi:

  • Przestronne wnętrze z możliwością przewozu pięciu dorosłych osób,
  • Prostą, ale funkcjonalną deskę rozdzielczą obijaną czarną wykładziną,
  • Czterobiegową skrzynię biegów z dźwignią umieszczoną na kolumnie kierownicy,
  • Niezależne zawieszenie wszystkich kół, przekładające się na komfort podróżowania,
  • Możliwość dostosowania pozycji siedzenia dzięki regulowanym, podzielonym fotelom przednimi, co zwiększa ergonomię i komfort jazdy.

Pod maską klasyka – sekrety techniczne Wartburga 353

Pod kapotem Wartburga 353 krył się innowacyjny na swoje czasy dwusuwowy silnik o pojemności 1 litra, który był sercem tego pojazdu. Generując moc 50 KM, zapewniał zaskakującą dynamikę i sprawność, pozwalając na osiągnięcie maksymalnej prędkości do 125 km/h. Dla samochodu produkowanego w latach 60. i 70. XX wieku, takie osiągi były wynikiem godnym podziwu i świadczyły o zaawansowaniu technologicznym pojazdu.

Integracja manualnej czterobiegowej skrzyni biegów z niską masą pojazdu, wynoszącą od 820 do 970 kg w zależności od wersji nadwozia, tworzyła doskonałe połączenie, które przekładało się na zwinność i dynamikę jazdy. Lekkość konstrukcji oraz efektywnie przekazywana moc sprawiała, że samochód był przyjemny w prowadzeniu i reagował na polecenia kierowcy z nieoczekiwaną dla wielu precyzją.

Wartburg 353 był również ceniony za swoją ekonomiczność. Średnie spalanie na poziomie 8 litrów na 100 km stanowiło atrakcyjny parametr, zwłaszcza w porównaniu do innych pojazdów z tego okresu.

Początek formularza

Modele i wersje

W ciągu lat produkcji Wartburga 353 powstało kilka wersji i modeli specjalnych, które zaspokajały różnorodne potrzeby i gusta klientów. Do najbardziej znanych należą:

  • Wartburg 353W – podstawowa wersja z lat 60.,
  • Wartburg 353S – wersja sportowa z mocniejszym silnikiem,
  • Wartburg 353 Tourist – wersja kombi, idealna dla rodzin potrzebujących większej przestrzeni bagażowej,
  • Wartburg Trans – mały dostawczak, bazujący na modelu Tourist, który cieszył się popularnością wśród małych przedsiębiorstw.

Klasyki motoryzacji z COBI. Wartburg 353, czyli jak niemiecki klasyk zdobył serca miłośników motoryzacji - zdjęcie w treści artykułu

Wartburg 353 w wersji klockowej od COBI

Dla miłośników motoryzacji, którzy pragną mieć własnego Wartburga 353, ale w nieco innej formie, firma COBI przygotowała model klockowy tego kultowego samochodu. Jest to nie tylko doskonała okazja do zabawy i spędzenia czasu na konstrukcyjnym hobby, ale również szansa na posiadanie własnej, choć miniaturowej, wersji klasyka motoryzacji. W ofercie znajdziesz:

Najnowsze
  • Historia z COBI: Lądowanie w Normandii – największa operacja desantowa w historii wojen Historia z COBI: Lądowanie w Normandii – największa operacja desantowa w historii wojen
    Lądowanie w Normandii, czyli otwierająca zachodni front II wojny światowej operacja desantowa, to wydarzenie, którym interesują się miłośnicy historii na całym świecie. Jak jednak przebiegały działania w trakcie D-Day, co je poprzedzało, jaki sprzęt został wykorzystany w czasie walk i jakie straty poniosła każda ze stron? Na te pytania odpowiadamy w kolejnym artykule serii „Historia z COBI”.
    5 minut czytania
    Więcej
  • Kalendarz premier na listopad '24 Kalendarz premier na listopad '24
    15 minut czytania
    Więcej
  • Historia z COBI: M142 Himars – mobilna siła artylerii rakietowej Historia z COBI: M142 Himars – mobilna siła artylerii rakietowej
    Rakiety M142 Himars, czyli High Mobility Artillery Rocket System, stały się symbolem nowoczesnej artylerii rakietowej, zyskując uznanie na polach bitew na całym świecie. Od konfliktów na Bliskim Wschodzie po toczącą się obecnie wojnę w Ukrainie, rakiety Himars udowadniają swoją niezawodność i precyzję. W artykule przedstawimy historię tego systemu, jego zastosowanie w różnych konfliktach oraz wpływ na modernizację polskiej armii.
    4 minuty czytania
    Więcej